Er det synd at onanere?
Jeg føler mig forkert. Jeg har prøvet at onanere, men det føles ikke rart bagefter, og jeg bliver meget ked af det. Jeg føler det er en synd, men er det det?
Jeg har prøvet forskellige ting af med piger, men jeg er selv en pige, og jeg har det så underligt. Jeg har aldrig lyst til det, men det er, som om min krop bare gør det. Jeg vil gerne stoppe. Hvad skal jeg gøre?
Pige, 15 år

SVAR:
Kære pige
Tak for dit spørgsmål og fordi du henvender dig!
Du er ikke forkert
Først vil jeg sige til dig, at du ikke er forkert, og at du ikke er alene i at have det, som du har det. Der er rigtig mange unge som dig, der kæmper med at forstå deres seksualitet og med, hvordan den skal udtrykkes, og hvor grænserne går for den. Den seksualitet, vi har fået af Gud, da han skabte os, er ikke en fast størrelse, som vi bare lever med. Ligesom vores sind er i forandring hele livet igennem, sådan er vores seksualitet det også, så derfor er det godt at stille spørgsmål, når man indimellem bliver forvirret over, hvad der sker.
I artiklen Om onani – mest for piger kan du læse mere om, hvad vi på AdamogEva.dk tænker om onani.
Onani er ikke en synd
Jeg tror ikke, at onani i sig selv er synd. Det kan måske være en befrielse for dig og for andre at høre. Jeg tror, det er en naturlig måde at udforske sin krop på og en del af det at være et seksuelt menneske.
Men lige som alt andet sundt og godt kan onani blive til noget forkert, hvis det sættes sammen med noget, der ikke er sundt og godt som fx porno. For mig at se er porno lige præcis noget sundt og godt, der er kommet 100% på afveje og er blevet til noget meget usundt, meget sørgeligt og meget forkert. Hvis man sætter sin egen udforskning af sin seksualitet sammen med, at man kigger på porno, så bliver det for mig at se til synd.
Synd er alt det, der ødelægger det smukke og livgivende mellem mennesker, og som vender noget godt til noget forkert. Sex er for mig at se en skøn gave fra en kærlig og omsorgsfuld Gud, og det er en gave, vi må glæde os over hele livet igennem. Det er også en gave, som vi skal passe meget på, for den kan drejes over i noget forkert og noget, som ødelægger forholdet mellem mennesker og forholdet til os selv.
Du kan læse mere i artiklen: Er onani synd?
Lyt til dig selv
I alt det her er det vigtigt at lytte til sig selv. Når du føler, at noget er forkert, skal du stoppe op, som du gør nu, og begynde at undersøge, hvad der er i gang. Du skriver, at du ikke har lyst til de ting, du gør med andre piger, og det er et vigtigt signal.
Jeg synes, der er forskel på, at du selv udforsker den krop, du har fået og så det, at du begynder at udforske den sammen med andre.Jeg tror, at sex med andre hører hjemme i et ægteskab, fordi det at give sig selv over til et andet menneske kræver stærke og faste rammer, og fordi sex er skabt til at være mellem to, der elsker hinanden og vil dele livet med hinanden.
Du skriver, at din krop bare gør det. Jeg tænker, at din krop ikke gør det, hvis du ikke lader den gøre det. Det er dig, der bestemmer over din krop og dig, der sætter rammen for, hvad du vil og ikke vil med din krop. Så når du mærker, at sex med andre piger er forkert for dig, så skal du tage det alvorligt og stoppe det. Både fordi det er forkert for dig, men også fordi sex er skabt af Gud til at være noget andet. Det kan godt være, det er svært, og at det kræver, du ligeud og tydeligt skal sige til de andre piger, at du ikke vil det mere, fordi det opleves forkert for dig. Men jeg vil opfordre dig til at tage dig selv så alvorligt, så du gør det. Sådan øver du dig i at passe på dig selv og i at lytte til dig selv. Det skal vi alle øve os i at gøre hele livet.
Du kan læse mere i vores tema Teenager og sex.
Jeg håber, der er noget i det, jeg har skrevet, som du kan bruge.
Kh. Eva