Hvordan kan jeg stoppe med at være afhængig af onani?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en dreng på 15. Jeg har i mange år været afhængig af onani, og jeg vil gerne stoppe.

Jeg har prøvet at kigge på artikler her på siden, men jeg synes ikke, jeg har fundet noget brugbart. Det er træls for mig at have det her problem, især fordi jeg tænker på personer og ser porno, mens jeg gør det.

SVAR:

Hej anonyme dreng på 15

Det er altid frustrerende, når onani tager overhånd og bliver til noget, man forbinder med skam. Du nævner, at der er særlige tanker og porno lagt ovenpå, som er med til at forstærke problemet. Så du har en ret klar ide om, hvad det er ved onanien, du gerne vil af med.

Positiv vision

Et råd herfra er at få en konkret positiv vision istedet for kun en negativ. Det kan du få ved at spørge dig selv: Hvordan ville det se ud, hvis dit forhold til onani var sundt?

Handler det om, at du i en længere periode skal stoppe helt for så at prøve igen uden pornoen og med bedre styr på tankerne? Eller tror du, at du skal sigte i retning af at være helt fri af onani?

Onani som ventil

For nogle mennesker er onani en “ventil”, som man kan bruge til at få afløb for den seksuelle energi, man har i kroppen. Som single kan onani være et sundt og godt redskab til at være i balance med sin seksualitet.

Det kan også blive noget meget ensomt, der sætter negative følelser i gang. Nogle bliver stressede og frustrerede uden den her ventil – men kan godt holde sig fra onani, så de er ikke decideret afhængige. Andre kan holde sig helt fra det og være tilfredse. Hvordan tror du, din oplevelse ville være, hvis du kunne blive fri af afhængigheden?

Kamp mod afhængighed

Husk også, at afhængighed sjældent bekæmpes blot med selvkontrolsøvelser. Du er nødt til at være ærlig og undersøge, hvad det er, du får ud af porno og onani. Mangler du noget, der giver dig lykkefølelse i hverdagen? Er lysten til porno et udtryk for ensomhed?

Vær også god til i de kommende dage, hver gang du “falder i” at spørge dig selv: Hvorfor skete det? Hvad ledte op til det? Og er det noget, jeg kan undgå eller gøre noget ved en anden gang?

Hvis du ikke endnu har læst de her artikler, vil jeg anbefale dig at læse dem:
Om onani – mest for drenge
Jeg skammer mig over mig selv
Sådan skaber porno afhængighed

Du kan måske også få noget ud af de her svar til andre:
Hvordan kan jeg komme til at onanere mindre?
Hvem kan jeg snakke med om min pornoafhængighed?
12 år og afhængig af onani og porno – kan I råde mig?
Hvordan kan jeg stoppe med at google pornoting?

Vær tålmodig

Det tager tid. Du skal være tålmodig og nådig overfor dig selv. At slå dig selv i hovedet gør i hvert fald ikke tingene bedre.

Jeg håber, du tør spørge dig selv, hvordan den positive brug af onani kunne se ud i dit liv, og at du i stedet for at se en masse nederlag får øje på en masse anledning til at lære mere om dig selv.

Skriv endelig igen, hvis du har brug for mere hjælp.

Vh Kristoffer