Er det pinligt ikke at have haft sex eller kæreste som 17-årig?
Hej Adam og Eva.
Jeg har efterhånden i lang tid gået rundt og tænkt på noget: Er det unormalt ikke at have haft sex og ikke have haft en kæreste? Hvis jeg selv skulle komme med et forslag til, hvorfor jeg ikke har prøvet nogle af delene, så tror jeg, det skyldes, at jeg ikke har selvtilliden til at flirte. Når jeg så har haft fundet én, som jeg godt kan lide, ja, så har det ikke kunne blive til noget, fordi jeg ikke har nogen anelse om, hvordan man “scorer”.
Så jeg ville virkelig blive glad, hvis I kunne komme med nogle forslag til, hvad jeg kan gøre.
Mvh. Den anonyme, 17 år

SVAR:
Kære anonyme!
Mange tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. At have kærester og sex er noget, man dagligt kan blive konfronteret med af kammerater, venner og ikke mindst diverse medier. I din alder begynder seksualiteten at fylde mere og mere, og tendensen er, at det seksuelle ikke længere i samme grad er en privat sag, men nærmere er noget, som mange taler meget åbent om. Jeg forestiller mig, du sikkert flere gange har oplevet, at samtalen i frikvartererne eller i din vennegruppe er faldet på kærester og sex. Det er derfor helt forståeligt, at du gør dig tanker, om du er normal eller ej.
Du er normal
Allerførst vil jeg gerne slå fast: Du er helt og aldeles normal! Der findes mange på din alder, som hverken har haft kæreste eller sex – det er bare ikke nødvendigvis dem, der råber højst, og derfor kan det være svært at vide, at der sidder andre i samme situation som din. Ofte vil andre jomfruer (ligesom dig) opleve, at de kan føle sig unormale ved ikke at have haft sex og siger derfor ikke noget eller kan måske ligefrem finde på at lyve.
Selvtillid og flirt
Du beder konkret om nogle forslag til, hvad du kan gøre. Først og fremmest vil jeg gerne kommentere på, at du selv tror, din situation uden at have haft kæreste eller sex skyldes manglende selvtillid til at flirte. Da jeg ikke kender dig, er jeg ikke i stand til at afgøre, om den forklaring er rigtig. Hvis du mangler selvtillid til at flirte, så vil jeg anbefale dig at starte med at søge mere tid med gode venner. Gode venner kan være med til at bekræfte dig i, at du bærer rundt på en masse godt potentiale. Her tænker jeg ikke bare på, om du er “kærestepotentiale”, men nærmere, at du som person rummer nogle dejlige kvaliteter. Det kan ofte være rart at høre andre sætte ord på, hvem man er og hvad man kan, fordi det kan være med til at forme de tanker, man har om sig selv. Brug tid på at finde ud af, hvad andre mener, du har af kvaliteter, men overvej også selv, hvor du mener, du har noget godt at byde ind med.
At gå fra venner til kærester
Du skriver også, at du ikke har nogen anelse om, hvordan man scorer. Jeg kan ikke tilbyde dig nogle “score-tricks”. Men min erfaring siger, at en vigtig ting i at gå fra venner til kærester er, at man ønsker at investere tid i hinanden, være interesseret i den anden og ville gå den ekstra mil for den anden. Det handler ikke nødvendigvis om at sige det rigtige, men om at give sin fulde opmærksomhed og vise, at den anden virkelig betyder noget for en. Resten må du prøve dig frem med.
Vent til du er klar!
Jeg forstår bestemt dine tanker om, at du ikke har lyst til at føle dig unormal. Når det er sagt, vil jeg opfordre dig til at overveje, hvordan du ønsker at gå frem i forhold til det at have kæreste og sex. Begge ting er noget, der kommer utrolig tæt på dig – både følelsesmæssigt og fysisk. Det er en dum idé bare at gøre det, fordi du føler dig unormal, hvis ikke du gør det. At involvere sig både følelsesmæssigt og fysisk i et andet menneske er meget omfattende og kræver, at du er helt klar til det. At du endnu ikke har haft kæreste eller sex kan være et udtryk for, at du ikke har været klar til det. Det er helt okay, og det synes jeg bestemt du skal stå ved. Mennesker er forskellige, så bare fordi dine kammerater har kærester eller sex betyder det ikke, at du behøver have det. Jeg kan næsten garantere dig, at det bliver en bedre oplevelse, hvis du først gør det, når du selv er oprigtigt klar.
Helt konkret vil jeg anbefale dig at læse den her artikel på vores hjemmeside om, hvorfor der er gode grunde til at vente med at have sex: 10 gode grunde til at vente med sex.
På AdamogEva.dk tror vi, at der er noget værdifuldt i at vente med sex til ægteskabet, og det kan du også læse om i artiklen.
Jeg håber, du har fået svar på dine spørgsmål, og at du finder ro i din selvtillid og følelsen af at være normal. Jeg ønsker dig alt det bedste!
Venlig hilsen
Charlotte Falch Rasmussen