Er det ok som kristen at få lavet intim hårfjerning på en klinik?
Hej
Jeg er mand.
Jeg har tænkt på, om det er i orden at få intim hårfjerning både foran og bagtil? På den klinik, hvor jeg har spurgt, har de kun kvindelige behandlere. Er det tilladt, hvis det er en mandlig behandler?
Hvad er rigtigt at gøre som kristen?
J, 25 år

SVAR:
Kære J
Jeg kan forstå, du har tanker om intim hårfjerning på en klinik og spekulerer på kristen etik i det at stå nøgen foran en behandler – kvinde eller mand.
Intimbarbering skal ikke være tabu
For det første har jeg lyst til at rose dig for at spørge, når du er i tvivl. Intimbarbering er en helt normal ting. I kristne fællesskaber kan emner som intimbarbering være mere tabubelagt, men det synes jeg egentlig ikke, der er nogen god grund til. I stedet bør vi snakke åbent om det.
Jeg ser intet forkert i intimbarbering, og det begrunder jeg fra tre vinkler:
Hvad siger Bibelen?
Jeg mener ikke, Bibelen siger noget direkte om intimbarbering. Den snakker om, at man ikke må “blotte sit køn”, men her er der altså en seksuel undertone, som intimbarbering på klinik bestemt ikke har.
Om din behandler er mand eller kvinde, ser jeg altså intet problem i forhold til det at være kristen – ligesom der heller ikke er det, når en læge undersøger dig, uanset kønnet på lægen.
Hvad siger lægen?
Intimbarbering er en almindelig praksis i Danmark. Omkring 50 % af unge gør det i et eller andet omfang. Nogle kan få gener med irritation eller bumser/udslæt. Men det er altså ufarligt, og læger blander sig som udgangspunkt ikke i folks intimbarberingsvaner.
Hvad synes folk?
Folks formål med intimbarbering er forskelligt. Nogle gør det for at se godt ud, andre fordi det føles rart, eller fordi de får fornemmelsen af at være mere rene.
Folks præferencer til andres intimbarbering er også forskellig: Trimmet, glat, med frisure eller naturlig.
Overvej din egen grund
Jeg synes, det vigtigste er at overveje baggrunden for din lyst til intimbarbering. Hvis det er noget, du har lyst til at gøre for dig selv, så synes jeg bare, du skal gøre det. Hvis du er forlovet eller gift, tænker jeg, det selvfølgelig er en god idé at snakke med hende om dine overvejelser.
Selvom jeg ikke ser nogen grund til, at du skulle få dårlig samvittighed ved at få intimbarbering, så må du lytte til sin egen samvittighed som vejledning.
Jeg håber, det er svar på dit spørgsmål. Hvis du har uddybende spørgsmål eller kommentarer, er du velkommen til at skrive igen.
Mvh Jonas