Er det egoistisk af mig at blive sammen med min kæreste?

Vis spørgsmål

Hejsa

Jeg har en mega sød, sjov og dejlig kæreste, som jeg har været sammen med i lidt under 1½ år. Han behandler mig helt vildt godt, og han elsker mig MEGET. Problemet er, at jeg godt kan føle, at han elsker mig mere, end jeg elsker ham.

Vi blev kærester meget hurtigt efter, at min ekskæreste slog op med mig, og det var slet ikke meningen, at jeg ville have en kæreste på daværende tidspunkt. Det hele gik meget stærkt for mig, og jeg har derfor ikke den samme opfattelse af vores tidlige forhold, som han har. Jeg er hans første kæreste, og han har et meget romantiseret billede af os, og hvor forelskede vi har været siden dag 1. Men når jeg tænker tilbage på dengang, vi mødte hinanden, får jeg mest af alt et sug i maven over, hvor ked af det jeg var over min eks på det tidspunkt, og hvor sårbar jeg var. Jeg begyndte først at føle den der forelskelsesfølelse nærmest et år inde i vores forhold, tror jeg.

Min ekskæreste og jeg havde kun været sammen ca. et halvt år, og jeg ønsker på ingen måde at finde sammen med ham igen, men bruddet kom så meget bag på mig dengang og har efterladt mig med en følelse af ikke at være god nok. Og jeg kan simpelthen ikke slippe den følelse, selvom det er så lang tid siden. Min nuværende kæreste får mig til at føle, at jeg er langt mere end god nok. Men det kan til tider blive alt for overvældende for mig.

Jeg ved, at jeg ville fortryde det, hvis jeg slog op med ham, og det er jo heller ikke det, jeg har lyst til. Jeg elsker ham, og vi har det helt vildt sjovt og hyggeligt sammen, men nogle gange kommer der alligevel en følelse snigende af, at jeg ikke burde være sammen med ham, når jeg godt ved, at han vil det mere end jeg.

Jeg har snakket med ham om, at jeg synes, det kan blive for meget med hans mange kærlighedserklæringer og kærtegn, og han lytter meget til det. Jeg hader mig selv for ikke bare altid at kunne nyde, at jeg har en helt igennem perfekt kæreste. Han gør virkelig alt rigtigt, så jeg forstår ikke, hvor den her følelse kommer fra. Jeg ved heller ikke, om det er totalt egoistisk og unfair af mig at blive ved med at være kæreste med ham, når jeg i perioder går og tvivler.

Ups undskyld, det blev en meget lang og sikkert også forvirrende besked. Knus en pige på 19 år, som gerne ville have lettet hjertet.

(forkortet af red.)

SVAR:

Kære pige på 19 år

Tak for din besked. Jeg kan desværre ikke give dig det endelige svar, men jeg vil forsøge at give dig nogle tanker og overvejelser, som du kan arbejde videre med.

Forskellige perspektiver

Hvor er det en flot måde, du sætter ord på dine tanker og følelser, og du forholder dig til, hvordan tingene ser ud fra både hans vinkel og din egen. Det er virkelig flot og vigtigt, at du letter dit hjerte i stedet for at slæbe rundt på dine mange tunge tanker helt alene.

Forelskelsen

Du skriver, at når du tænker tilbage på jeres tidlige forhold, tænker du meget på, hvor sårbar du var. Jeg tænker, du var i en situation, hvor du syntes, det var dejligt med positiv opmærksomhed, og at der var en, der viste dig, at han holdt af dig, og at du var god nok. Det er sjældent den bedste måde at indlede et forhold på, men jeg lægger også mærke til, at du senere mærkede forelskelsesfølelsen, og at du elsker ham. Det er dét, jeg vil holde fokus på, for det er dét, der er relevant og vigtigt for dig lige nu.

Det er helt normalt, at forelskelsesfølelsen varierer gennem ens forhold, og med tiden vil forelskelsen også aftage og blive afløst af kærligheden – at elske. Forelskelse er en fantastisk følelse, men er også individuel. Det betyder derfor ikke, at du elsker ham mindre, end han elsker dig. Det betyder heller ikke, at det gør dig til et dårligere menneske, men det betyder, at man sagtens kan opleve forelskelse på forskellige måder.

Læs artiklen Jeg er forelsket! – Eller er jeg? – den beskriver det utrolig godt.

Luft og plads til hinanden

Jeg forstår, det kan være svært at lægge følelsen af ikke at være god nok bag sig. Du skriver ikke, hvor gammel din kæreste er, men alder kan have en betydning for ens måde at være på over for sin partner. Du er hans første kæreste, og jeg genkender mønstret med, at man så nemt kan komme til at virke en smule omklamrende. Måske er han bange for at miste dig.

Nu ved jeg ikke, hvor ofte I ses, men prøv at læse det her svar til en anden – gerne sammen med din kæreste: Hvordan undgå at være for omklamrende overfor kæreste? Måske kan det hjælpe ham lidt på vej med at forstå, hvad du mener, og måske kan det være en ide at give hinanden rum til at komme til at savne.

Du er formet af livet

Det lyder til, at du ikke er i tvivl om, at du elsker ham og egentlig gerne vil være sammen med ham, men samtidig vil du gerne nyde ungdommen og leve i nuet. Det er der intet egoistisk i – du er stadig ung, og det er derfor en helt naturlig følelse.

Du har været udsat for et forhold og nogle følelser, som er med til at forme dig. Det må du ikke hade dig selv for. Følelser varierer i et forhold. Nogle gange er de stærke, andre gange knap så stærke. Så kan den anden være nok så perfekt. Ens følelser og overskud afhænger helt af, hvor man er i sit liv, og hvad man gennemgår. Det, der betyder noget, er grundfølelsen. Hvad fylder mest?

Tal sammen og giv tid

Jeg kan ikke vurdere for dig, om du bare har brug for tid til at vænne dig til at være i et forhold, hvor du bliver værdsat, som den du er, eller om du simpelthen ikke er klar til det, fordi det andet stadig fylder. Jeg vil foreslå, at du giver forholdet lidt tid. Det er så godt, at du taler med ham og fortæller ham om dine følelser. Hvis du gerne vil give forholdet et forsøg, må du netop ikke være bange for at snakke med ham om, at du kan føle dig splittet.

Som du allerede har gjort, så fortæl ham igen, hvad du har svært ved, men at du gerne vil ham. Nogle gange er det lettere, når man får sagt tingene højt til hinanden. Tal også med hinanden om, hvilke forventninger I har til det at være kærester. Disse forventninger må du lægge på en vægtskål og mærke efter: Hvad vejer mest? Hvad kan du være i? Måske kan det afklare nogle ting for dig.

Konkret vil jeg råde dig til

  • Accepter, at oplevelsen af forelskelse er individuel
  • Tal med din kæreste om jeres forventninger til et forhold, og om at der skal være luft
  • Afvej forventningerne – er det noget, du kan være i?
  • Overvej hvad der fylder mest: Ønsket om at være sammen med ham eller frustrationen?

Jeg håber, I finder en løsning, som er god for jer begge.

De bedste tanker og hilsner
Tabita Olesen