Bør jeg være bekymret over brunt udflåd?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en pige på 15 år. Jeg er ikke seksuelt aktiv og har haft menstruation i omkring 4 år, hvor jeg har blødt okay meget.

Det har jeg dog ikke gjort den sidste måned, hvor mit udflåd blev brunt eller blodigt. I starten troede jeg, det var min menstruation, men det er ikke stoppet endnu. Burde jeg være bekymret?

SVAR:

Kære 15-årige pige

Tak for dit spørgsmål. Det er så godt, at du reagerer på din krops signaler og opsøger hjælp, hvis du er bekymret. Jeg håber, mit svar kan hjælpe dig.

Ændringer i menstruationscyklussen

Du skriver, at du har haft menstruation i fire år, og det lyder, som om det har været forholdsvis regelmæssigt. Det er ganske normalt at bløde en del de første år, en pige har menstruation. En del faktorer som fx p-piller, fysisk og mental stress, store livsstilsændringer m.m. kan ændre i cyklussen og gøre, at menstruationscyklussen ændrer sig hele livet igennem. Det er helt normalt og ufarligt, og stort set alle kvinder oplever det i løbet af deres liv.

At din menstruation har ændret sig den sidste måned er derfor med stor sandsynlighed harmløst og normalt. Hvis din periode med frisk blødning ikke har været lige så lang eller med lige så stor mængde blod som normalt, kan den brunlige/blodige udflåd være en rest menstruationsblod, som ganske langsomt flyder ud.

Hvis du bliver ved med at bløde lidt i flere uger, og der ikke er nogen oplagt forklaring, som fx at du er begyndt på p-piller, vil jeg råde dig til at opsøge din læge.

Hvornår skal jeg være bekymret?

Jeg kan kun gætte på, hvad du kan være bekymret for, når du har oplevet denne uregelmæssighed i din menstruation. Derfor vil jeg gerne skrive kort om, hvad man skal reagere på og gå til lægen med, når der er ændringer i menstruation og udflåd.

Du skriver, at du endnu ikke er seksuelt aktiv. Det er en vigtig oplysning. Med seksuel debut kommer risikoen for seksuelt overførte sygdomme. De kan ændre udflåddets farve, lugt og konsistens, skabe kløe eller smerter i underlivet og omkring skedeåbningen. Hvis man oplever sådanne symptomer efter at have haft sex, skal man undersøges af en læge hurtigst muligt. Der kan også være tale om skedebetændelse eller svamp, som man også kan få behandling for hos sin læge.

En anden grund til ændring i blødningsmønsteret kan være kræft i livmoderhalsen. Oftest skyldes kræft i livmoderhalsen HPV (Humant Papilloma Virus), som er en samling af virustype, der overføres seksuelt. I Danmark bliver alle kvinder mellem 23 og 50 år tilbudt celleskrab fra livmoderhalsen hvert 3. år. Desuden er der mulighed for at blive vaccineret.

Og så er der selvfølgelig også graviditet, som ændrer menstruationscyklussen. En graviditet opstår, som du nok ved, ved et samleje mellem en mand og en kvinde.

Hvis du er bekymret for, at din menstruationsændring skyldes nogle af de ting, jeg har nævnt her, vil jeg derfor berolige dig med, at der først er risiko for at få dem, når man er seksuelt aktiv.

Du kan læse mere om menstruation og udflåd i vores artikel om udflåd og i dette svar: Tykt udflåd fra skeden – er det tegn på noget farligt?

Jeg håber, mit svar hjalp dig. Du er altid meget velkommen til at skrive til os igen.

Mange hilsener
Amalie