Tykt udflåd fra skeden – er det tegn på noget farligt?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg har efterhånden haft min mens i mange år og tager mine p-piller regelmæssigt.

Da jeg stod op i morges, så jeg, da jeg skulle tørre mig efter toiletbesøg, at der var en klar, tyk slimhinde, der hang mellem min skede og toiletpapiret. Jeg blev ret så bange, for jeg har aldrig oplevet det før. Det var ikke blodigt, så umiddelbart kan jeg ikke finde en forbindelse til mens. Det var en klistret konsistens og hang ved oppe i skeden.

Det skal lige siges, at jeg har været sammen med min kæreste i lidt mere end et år, og at det vel er omkring en uge siden, vi havde sex sidst, bare hvis det har noget at sige.

A, 19 år

SVAR:

Kære A

Jeg kan godt forstå, du bliver bekymret over at opdage det, du beskriver som en stor mængde tykt slim fra skeden. Generelt er det godt at være opmærksom på ændringer og symptomer fra skeden. Men umiddelbart lyder det ikke til, at der er noget galt – det er nemlig ganske normalt med udflåd fra skeden.

Slimet udflåd

Jeg tænker, det du beskriver lyder som en omgang tykt men harmløst udflåd. Som du måske ved, producerer skeden sekret/slim, som er med til at beskytte og smøre slimhinden inde i skeden. Mængden og tykkelsen af det sekret kan variere meget fra person til person, men er også afhængig af bl.a. tidspunkt i menstruationscyklus.

Når man bliver seksuelt ophidset, stiger produktionen af sekret for at gøre skeden klar til samleje. Mængden af udflåd øges også normalt med graviditet, men da du skriver, at du tager p-piller regelmæssigt, tænker jeg ikke, det er forklaringen. Udebliver din menstruation, når du holder p-pille-pause næste gang, er det dog en god ide at tjekke med en graviditetstest.

Normalt udflåd

Normalt udflåd er klart eller hvidligt (evt. let gulligt) og lugter ikke. Det, du beskriver, lyder umiddelbart lidt tykkere end normalt, men jeg hæfter mig ved, at du oplever det om morgenen – altså efter at du ligget ned i mange timer. Så jeg vil gætte på, at det slim, som du har oplevet, er en mængde sekret, som har ligget lidt længe i skeden, evt. i en lille fold, og derfor er blevet lidt tykkere/sejere.

Jeg tror ikke, det har noget at gøre med hverken din menstruation eller sex for en uge siden, men simpelthen er helt almindeligt sekret fra skeden.

Søg læge hvis …

Jeg vil gætte på, at det ikke er noget, som er blevet ved, siden du skrev dit spørgsmål, men at det var en enkeltstående hændelse. Hvis du derimod har oplevet det flere gange og er generet af det, eller udflåddet har ændret sig, og der måske er kommet flere symptomer fra underlivet, synes jeg, du skal overveje at kontakte din læge og få det undersøgt.

Det er generelt en god ide at søge læge, hvis udflåddet er tykt, klumpet og hvidligt (ligesom hytteost), meget ildelugtende, eller hvis du har svie, kløe eller smerter fra underlivet.

Jeg håber, mit svar kunne hjælpe dig. Ellers er du meget velkommen til at skrive igen.

Du kan også læse mere om skeden, udflåd m.m. i de her artikler og svar:
Værd at vide om skeden
Udflåd
Hvorfor kommer der tykt slim ud af min skede?

Venlig hilsen og alt godt!
Signe Langdahl Knudsen