Kan brunt udflåd være den første menstruation?
Hej.
Jeg er virkelig forvirret. Jeg fik brunt udflåd for en måned siden. Det varede kun 5 dage, og så var det væk. Men nu har jeg fået det igen. Jeg har læst, at den første menstruation bare kan være noget brunt udflåd, og det var også for enden af måneden jeg fik det, men nu en måned senere er det kommet igen. Og det er for enden af måneden igen. Hjælp mig!
Ps. Jeg har ikke fået min første menstruation endnu.
Hilsen den forvirrede pige, 11

SVAR:
Kære pige
Mange tak for dit spørgsmål. Det er rigtig godt, at du spørger, og jeg vil meget gerne svare dig.
Første menstruation
Det er helt rigtigt, som du selv skriver, at den første menstruation bare kan være noget brunt udflåd. Og det kan godt være sådan flere gange, før du vil opleve, at det er egentlig blødning. Det brune udflåd er dine første menstruationer og er tegn på, at din krop fungerer, som den skal, så du en dag kan få børn. En menstruation varer almindeligvis fra et par dage og op til en uge, så det er helt normalt, at du havde det brune udflåd i 5 dage.
Uregelmæssige menstruationer
Det lyder, som om dine første to menstruationer er kommet med ca. en måneds mellemrum, og det er en normal cyklus. Det er dog ikke sikkert, det fortsætter på den måde, og det vil være helt normalt, hvis du på et tidspunkt her i starten oplever, at menstruationen springer en eller flere måneder over eller kommer oftere. I de første to år kan menstruationerne være uregelmæssige, både i forhold til hvor ofte du har menstruation og i forhold til, hvor meget du bløder ved menstruationen. Derfor kan det være en god idé at have et par bind og nogle trusseindlæg liggende i skoletasken, så du har noget at tage på, hvis det kommer uventet eller noget kraftigere, end du ellers har oplevet, en dag i skolen.
Hvis du har lyst, kan du læse mere i artiklen Den første menstruation.
Tal med din mor, søster eller en anden
Jeg ved ikke, om du har snakket med nogen om det, du har oplevet, men hvis ikke vil jeg opfordre dig til at gøre det. Det kan være lidt svært at snakke om i starten, men det er godt at dele din forvirring og dine tanker med fx din mor, søster eller en anden, der er ældre end dig. Nogle gange kan man også godt opleve at have lidt ondt i maven i forbindelse med, at man har sin menstruation, og så kan det være rart, hvis der er nogen, der kender til det og forstår, hvorfor man ikke lige er så frisk.
Jeg håber, det har givet dig svar, og ellers er du meget velkommen til at skrive her igen.
Kærlig hilsen Anette