Åbent eller fast forhold – hvad gør jeg?
Kære adam og eva. Jeg har et spørgsmål, som går mig meget på og kan ikke finde hoved og hale i det. For ca 16 år siden mødte jeg en rigtig sød og skøn fyr, som er min søsters mands bror. Vi blev forelsket, men da jeg kun var 13 og han var 19, blev det ikke til noget, men mine følelser for ham har jeg haft i alle de år, og det sidste halve år er vi begyndt at ses ret tit.
Han siger, at han er rigtig glad for mig og vil gerne være mere end venner, og den næste dag vil han kun være venner. Her for et stykke tid siden var vi i byen, sagde han, at han var helt sikker på, at han ville have et forhold, og da jeg jo virkelig elsker ham meget, begyndte vi at være sammen, og et par dage efter sagde han, at han var ikke sikker på, om det var det, han ville og senere samme dag skrev han i en sms, at han slet ikke ville snakke med mig mere.
Jeg blev helt knust, og for et par dage siden skrev jeg til ham, om vi ikke skulle få snakket om det, for jeg ville jo helst, at vi kunne snakke sammen, når vi begge er hos min søster og hendes mand. Han ville så, at vi prøvede igen, som det var, inden vi var sammen, og nu er han begyndt at snakke om, at vi bare skal mødes til noget sex, og han siger, at han stadig holder af mig, men kan ikke finde ud af, om han mener det eller om det bare er noget, han siger, for at jeg skal gå med på, at vi kun har sex, for han ved, at jeg elsker ham rigtig meget, eller om det er fordi, han ikke kan sige, om vi skal være sammen igen, og han ved, jeg kun kan have sex med en, jeg er i et forhold med.
Misspp, 29 år

SVAR:
Kære misspp
Tak fordi du deler din smerte og frustration over dit forhold til din svogers bror med os på AdamogEva.dk.
Vanskelig relation
Jeg vil svare så godt, jeg kan ud fra de forudsætninger, som du har givet mig gennem dit spørgsmål. Ud fra det, du skriver, kan jeg forstå, at du gennem en meget lang årrække har båret rundt på en masse følelser for din svogers bror, og at I gennem det sidste halve års tid har prøvet på at få jeres relation til at blive mere end at være venner. I har været kærester et par dage, hvorefter det hele er blevet noget uklart, hvilken relation han i virkeligheden ønsker at have til dig. Jeg kan godt forstå, at det er svært for dig at finde ud af, om han er interesseret i at være din kæreste, eller hvordan han vil have, at I skal være sammen, når I mødes privat eller i familien.
Uklar situation
For mig at se, har din svogers bror fået “kolde fødder” over et eller andet, som han på nuværende tidspunkt ikke vil dele med dig. Det gør din situation og dine gætterier om, hvorfor han ikke vil din kæreste endnu mere vanskelig at håndtere, og jeg kan godt forstå, at det er svært at finde hoved og hale i. Måske er han slet ikke selv klar over, hvorfor han har det, som han har det, eller måske har han ikke modet til at sige hvorfor.
Respekter dine egne grænser
Det som han dog har sagt er, at I godt kan mødes og have sex sammen en gang i mellem. Men det er jo ikke det, du har lyst til. Her er jeres behov for mig at se meget forskellige. Han ønsker et åbent parforhold, hvor I kan have sex en gang i mellem, mens du er meget tydelig i dit brev om, at den relation ønsker du ikke med nogen. Den beslutning vil jeg opmuntre dig til, at du holder fast i, for her vil du opleve, at du er tro mod dig selv og dine værdier for, hvad du vil gå med til, når det handler om at leve din seksualitet ud.
Selvrespekt
Jeg skriver det, fordi det er meget vigtigt, at vi ikke begynder at gå på kompromis med vores værdier, for de er med til, at vi opretholder respekten for os selv, og jeg er bange for, at du ved at indlede et sådant forhold vil opleve, at du lige så stille mister din selvrespekt. Jeg kan samtidig godt forstå, at det som gør det ekstra svært er, at han er en person, som du virkelig er forelsket i, og som du har lyst til at give dig selv hen til. Men jeg er ret sikker på, at det bliver dig, der kommer til at betale prisen for at leve et kæresteforhold ud, som du reelt ønsker skal leves på en anden måde.
Et sundt parforhold
Om I på et senere tidspunkt kan finde sammen i et parforhold afhænger rigtig meget af den tid, som kommer her efter. Det kunne være godt, hvis du på en eller anden måde kunne dele dine overvejelser med ham, ved enten ved at fortælle eller skrive det til ham. Om han så kan forstå dig eller ej, må tiden vise. Du har gjort dig dine overvejelser og har valgt at passe på dig selv i forhold til, hvem du deler din seksualitet med. Det må du godt være ved og stå ved.
Til slut vil jeg sige, at et godt udgangspunkt for ethvert parforhold er, at vi føler os forstået, og at vi oplever, vi bliver respekteret for at være den person, vi er. Det håber jeg, du kommer til at opleve midt i det alt sammen.
Jeg vil ønske dig alt godt for fremtiden.
Kærlig hilsen
Ulrik Buch