16-årig kan ikke få rejsning – hvad er der galt?
Jeg kan ikke få rejsning, når min kæreste og jeg er i gang med forspil.
Vi har været sammen i snart et år, og der har ikke tidligere været nogle problemer med at få rejsning. Jeg har stadig vildt meget lyst til at være sammen med hende.
Hjælp!
R, 16 år

SVAR:
Kære R
Rejsningsbesvær kan skyldes mange forskellige ting. Groft sagt kan man inddele årsagerne i kropslige og psykiske kategorier.
Du er ung, du har tidligere haft normal evne til rejsning, og problemet er opstået pludseligt – alt det tyder på en psykisk årsag. Hvis du har normale nat- og morgenerektioner, taler det også for, at det drejer sig om psykiske årsager, for så fejler “maskineriet” ikke noget. Hvis du ikke har natlige erektioner eller morgenerektion, vil jeg opfordre dig til at få en tid hos din egen læge for at blive undersøgt.
Psykiske årsager til problemer med rejsning
De psykiske årsager til rejsningsproblemer kan være meget forskellige. Det kan skyldes problemer med partneren, præstationsangst, urealistisk høje forventninger til sig selv, forandret livssituation, nedsat lyst, lav selvtillid, skyld, skam, angst, stress eller depression. Det er et godt sted at starte at tale med din kæreste om problemet. Du kan også tale med en god ven om det, selvom det kan føles flovt.
Der er dog mange, som oplever rejsningsproblemer i løbet af livet, og ofte er det et forbigående fænomen, når det har en psykisk årsag. Men hvis problemet bliver ved, skal du få en tid hos din egen læge, så du kan blive undersøgt.
Måske kan du få noget ud af at læse disse artikler og svar til andre:
Sex og følelser
Er manglende og svigtende rejsning et problem?
Præstationsangst – PLEASE hjælp mig!
Eller søg på siden på nogle ord, du finder relevante. Så kan du finde mange flere artikler og svar, som handler om det samme.
Mvh Boje