Rejsningsbesvær – er jeg måske homoseksuel?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en mand på 23 år, som de sidste par gange har oplevet rejsningsbesvær med pigen, jeg ses med. Tidligere har jeg døjet med angst, stress og depression. Jeg har altid døjet med lavt selvværd og overtænker desværre mange af de udfordringer, jeg møder.

Jeg har aldrig været tiltrukket af mænd seksuelt, selvom jeg har sammenlignet mig en del og tænkt over, hvilke træk jeg kunne tænke mig fra andre mænd. De sidste par uger har jeg prøvet at teste, om jeg tænder på mænd, men jeg følte ikke rigtig nogen tiltrækning. Dog overtænker jeg, og det er, som om min hjerne peger på alle hændelser, der kan tale for, at jeg er homoseksuel.

Jeg har haft en grænseoverskridende, men konstruktiv snak med min mor om det. Hvad tænker I?

Ved de andre piger, jeg har været sammen med, havde jeg ikke rejsningsbesvær udover en gang forbundet med nervøsitet. Jeg mistænker også hele dette scenarie for min overdrevne brug af porno i længere tid, som måske har gjort det svært for mig at tænde på, hvad jeg tændte på før. Jeg føler heller den samme sexlyst som førhen, hvilket jeg også er blevet en smule nervøs for.

Jeg har også mistanke om, at rejsningsbesvær kan bunde i, at jeg til at starte med ikke havde den store interesse i pigen, men håbede på, den vil komme i takt med, at vi sås. Det føles desværre for tiden som en forpligtelse, at vi ses, og at jeg faktisk kun ville ses, fordi jeg i mere end et år med psykiske udfordringer ikke har været sammen med en pige og følte et pres.

De første par gange vi mødtes, følte jeg ingen gnist, hvor jeg konsulterede både forældre og venner, som sagde, jeg skulle give det en chance. Kan det være, at jeg ikke tænder på hende? Og er jeg egentlig homoseksuel?

Tak på forhånd.

XXX

SVAR:

Hej XXX

Tak for din ærlighed om dine udfordringer.

Rejsningsbesvær

Jeg kan godt forstå, at det, du har oplevet, gør dig stresset. Mange, der kæmper med de ting, du kæmper med, oplever rejsningsbesvær. Det er også helt almindeligt, at rejsningsbesvær kan komme i forbindelse med nervøsitet omkring samleje.

Homoseksuel?

Ud fra det, du skriver, virker det, som om du har ret i, at du ‘overtænker’ spørgsmålet om homoseksualitet i dit liv. Jeg tænker ikke, at du er homoseksuel, for du skriver, at du ikke tænder på mænd og aldrig har gjort det. Jeg tror, det vil være nemmere at blive afklaret i, hvis du arbejder bredere med dine udfordringer.

Styrk dit selvværd

Jeg synes ikke, du skal være for hård ved dig selv. Alle mennesker har vores svagheder og udfordringer, og jeg tror, det kan være godt, at du aktivt arbejder på at styrke dit selvværd. Vores seksuelle sundhed hænger sammen med vores psykiske sundhed. Du kan arbejde med dit selvværd ved at opsøge en terapeut eller psykolog, som kan hjælpe dig med det. Hvis du ikke kender en, du kan bruge, kan du måske finde en på vores liste over professionelle samtalepartnere.

Der er heller ikke noget galt i at have en seksuel pause. Det er helt normalt, og din glæde ved sex kan endda komme stærkt tilbage, hvis du arbejder mere med dit selvværd. Det synes jeg er bedre, end at du holder liv i et forhold, som du alligevel ikke trives i. Både for din egen og din kærestes skyld.

Porno og sexlyst

Sexlyst kan nemt påvirkes af pornoforbrug, og derfor synes jeg, du skal tage den side af sagen alvorligt og forsøge at skære ned på, ja allerhelst undgå pornografi. Porno kan påvirke vores syn på vores partner, for selvom vi måske godt ved, at det, der sker i porno, er kunstigt, kan det give os nogle forventninger, som faktisk kan virke negativt på vores oplevelse af rigtig sex. Det vil jo oftest vil være mindre vild og ‘vellykket’ end porno.

Måske kan du finde hjælp til at skære ned på dit pornoforbrug i vores artikel Sådan skaber porno afhængighed

Gud kan hjælpe

På AdamogEva.dk tror vi, at Gud kan være en god ressource i forhold til det, vi kæmper med. Måske kunne det også hjælpe dig at bede Gud om hjælp. Du kunne for eksempel sige en enkelt sætning som: “Gud, hjælp mig til at finde ud af min seksualitet. Amen.” Vi er mange, som har erfaret, at Gud hjælper os, når vi beder ham om det.

Med venlig hilsen
Peter