13 år: Min ven vil have sex med mig, men jeg føler mig ikke klar

Vis spørgsmål

Hej adamogeva. I er virkelig en hjælpsom hjemmeside:)

Mit spørgsmål: En af mine venner har jeg et lille forhold til. Vi har snakket meget om sex og pigers og drenges kønsdele. Han har spurgt mig, om han må tage mig på røven/numsen. Og sagt at han havde lyst til at have sex med mig.

Men jeg har det bare sådan, at jeg føler mig ikke klar, men på en måde har jeg lyst alligevel. Og jeg er bare så forvirret over, hvad jeg skal gøre. Han skrev til mig her den anden dag, at når jeg er klar, er han klar.

Kan I hjælpe mig? Er VIRKELIG forvirret om, hvad jeg skal gøre. Og jeg har det også lidt, som om han på en måde hellere vil have sex end at være sammen med mig.

Plzzz hjælp! S, 13 år

SVAR:

Hej S!

Tak for dit spørgsmål til os. Jeg forstår din forvirring over den situation, du er i, så det er godt, du søger råd hos os.

Det er dejligt for dig og din ven, at I er begyndt at have noget sammen og dejligt, at I kan tale åbent med hinanden. Når det er sagt, virker det umiddelbart, som om I er på vej meget direkte fra at være venner til at have sex. Med det, du fortæller om jeres forhold, vil mit råd til dig være, at I bør lade være med at have sex. Og det vil jeg gerne uddybe.

Seksuel lavalder

For det første lægger jeg mærke til din alder: 13 år. Du er under den seksuelle lavalder på 15 år, hvilket betyder, at det faktisk kan være strafbart for din ven at have sex med dig. Det kan du læse mere om i svaret Hvorfor må man ikke have sex, når man er under 15 år?

Gå stille og roligt frem

For det andet skriver du, at du ikke er klar. Her vil jeg opfordre dig til at tænke over og mærke efter, hvorfor du har følelsen af ikke at være klar? Du kan have forskellige grunde, og jeg tror, flere ting kan spille ind. Det er normalt for piger i din alder, at der farer en masse tanker og følelser rundt i hovedet, og man begynder at forholde sig til sin seksualitet. I den forbindelse vil jeg bare opfordre dig til at passe godt på dig selv.

En måde at passe på sig selv er ved at gå stille og roligt frem med en dreng. Når man gør det, vil det være nemmere at finde ud af, om begge parter har det godt sammen og vil de samme ting. Det betyder helt konkret at bruge tid på at snakke sammen, lave aktiviteter og hænge ud med fælles venner. Så finder man ud af, om man kan lide hinanden og har lyst til at bruge tid sammen, eller om man bare er seksuelt tiltrukket af hinanden.

Jeg tænker, det er særligt relevant for dig, fordi du nævner, det føles, som om han hellere vil have sex end at være sammen med dig. Han virker også til at have lagt en form for pres på dig ved at skrive, at han er klar til sex, når du er. Måske kan du også få noget ud af at læse svaret Vil han falde for mig, hvis vi fortsætter med at have sex?

Du skriver, du ikke er klar, men at du omvendt også har lyst til sex med ham. Her vil jeg igen udfordre dig til at tænke over, hvorfor du har det? Overvej, om du har lyst til sex, fordi du ved, at din ven gerne vil, og fordi du godt kan lide ham, eller om det faktisk er, fordi du selv har lyst. En forelskelse kan nogle gange få mennesker til at gå med til ting, som de ikke ellers ville have gjort.

I artiklen Jeg er forelsket! – Eller er jeg? kan du læse mere om, hvordan forelskelse kan påvirke dig.

Sex inden for de rigtige rammer

For det tredje vil jeg opfordre dig til at overveje, hvad sex er for noget. Sex er meget intimt og personligt, blandt andet fordi man er nøgne over for hinanden. Det er en god idé at være helt tryg, når man har sex, fordi man virkelig åbner sig over for et andet menneske. Det kan være svært at sikre den tryghed uden at have lovet hinanden at være der bagefter uanset hvad. Sex kan føre mange gode ting med sig – men kan desværre også føre trælse oplevelser med sig, hvis man ikke deler det inden for de rigtige rammer. Du kan læse mere om sex og følelser i artiklen Sex og følelser.

På AdamogEva.dk tror vi på, at den bedste måde at passe på sig selv og at få den bedste sex er inden for ægteskabets rammer. Selvom du måske ikke har samme overbevisning, vil jeg ud fra det, jeg har skrevet, vejlede dig til at vente med sex. Pas godt på dig selv og din seksualitet!

Jeg håber, du kan bruge mit svar som hjælp til at tage et valg. Jeg ønsker dig alt det bedste!

Med venlig hilsen
Charlotte