Hvad skal jeg sige til min ven, der har haft sex?

Vis spørgsmål

Min ven, der er lidt yngre end jeg, kom til at dyrke sex. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre eller sige til ham. Vi havde snakket om, at vi skulle vente, til vi er blevet gift.

Jeg synes bare, det har ændret vores venskab virkelig meget. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Hvad synes I, jeg skal gøre?

M, 18 år

SVAR:

Kære M

Tak for dit spørgsmål til os her på AdamogEva.dk.

Jeg er ked af at høre, at du oplever, der er en forandring i dit forhold til din ven, fordi han har haft sex med én. Jeg vil give dig nogle råd til, hvad jeg tænker, du kan gøre for at prøve at få snakket om det, og samtidig vil jeg give dig nogle overvejelser, som jeg tror kan være gode at have med fremover.

Frustration

Som jeg oplever dit spørgsmål, indeholder det frustration, og jeg fornemmer, du er ked af, at han har svigtet det løfte, I har givet til hinanden. Ud fra det du skriver, lyder det lidt, som om det var et “uheld”, da du skriver, at “han kom til det”. Var det et “uheld”, altså noget han fortryder meget i dag, og hvor han tænker, at det skulle han ikke have gjort, eller var det noget, som han ville og måske ligefrem er stolt af? Det kan du eventuelt vælge at høre ham om – du kan i hvert fald godt tillade dig at spørge ham om det – han har jo fortalt dig, at han har gjort det.

Vær ærlig over for dig selv

Hvis du vælger at spørge ind til, hvorfor han gjorde det, må du først være meget ærlig over for dig selv. Der er to årsager til, at jeg skriver det:

For det første, fordi det fylder lige nu i jeres venskab, og som udgangspunkt tror jeg, at I vil have gavn af at få talt om det. Men ikke for enhver pris. Det skriver jeg, fordi det sker, at vi kommer til at stille spørgsmål, som vi ikke kan håndtere svarene på – vi bliver simpelthen mere kede af det og frustrerede af de svar, vi får, og vi ville ønske, at vi ikke vidste besked. Derfor må du bruge tid på at overveje – nu hvor han har brudt sit løfte til dig – om du kan holde til at høre mere om det, eller om du og jeres venskab kan komme videre ved, at I håndterer det ved ikke at snakke om det. Det skal du – efter min mening – først bruge noget tid på at undersøge og efter de overvejelser beslutte dig for det ene eller det andet.

For det andet skal du mærke efter, hvad grunden er til den “ked-af-det-hed”, jeg kan fornemme, du oplever. Jeg tror, det er en skuffelse over, at han ikke har holdt sit løfte til dig, og det kan være godt at få snakket om den del af det. Hvad er der sket med dig i jeres venskab? Hvad er det, der er blevet svært i jeres relation? Har du mistet noget tillid til ham? Hvilke følelser gør jeres relation svær? Jeg tror, det kunne være en god idé at få snakket om de ting, så det ikke bliver så akavet at være venner.

Hvad gør det ved dig?

At du har en ven, der nu har erfaring med sex, vil sikkert sætte mange tanker i gang i dig: Hvornår skal jeg gøre det? Når han kan gøre det, skal jeg så også gøre det? Til det vil jeg sige: Tænk på, hvad du har lovet dig selv. Du har haft/har en tanke om at vente med sex, til du bliver gift. Gælder den tanke stadigvæk? Hvis den gør det, så lev efter den. Der er rigtig mange unge, som, fordi deres venner har prøvet sex, også vælger at gøre det, fordi presset fra venner bliver større og større, og det at være udenfor ved ikke at have prøvet sex, bliver for svært at håndtere. Men det er oftest en dårlig start på sexlivet, når man vælger at have sex på baggrund af pres fra andre.

Hvis du har brug for input til, hvorfor det er en god idé at vente med sex, vil jeg anbefale dig at læse vores artikler:
10 gode grunde til at vente med sex
Værd at vente på
Sex i Bibelen – stærke sager
og i det hele taget kigge på artikler og svar i temaet Bibelen og sex.

Stå ved dig selv og den du er med de værdier, du har valgt at leve efter.

Jeg ønsker dig alt godt i tiden fremover.

Kærlig hilsen
Ulrik Buch