Må en 15-årig dreng have sex med en 13-årig pige?

Vis spørgsmål

Jeg er en 15-årig dreng, og jeg har lyst til sex med en 13-årig pige.

Må jeg det?

SVAR:

Kære dreng på 15 år

Du spørger, om du må have sex med en pige på 13 år.

Det er faktisk sådan, at den seksuelle lavalder er 15 år, og det betyder, at en person over 15 ikke må have sex med en person under 15. Så det er ikke lovligt.

Måske lyder det underligt, at man har lavet en lov om sex, men det har man dels for at beskytte børn mod seksuelle overgreb, og dels fordi man skønner, at børn under 15 år ikke er modne nok til at takle det seksuelle. Ved samleje risikerer man også at blive gravid, så derfor er loven også en god beskyttelse mod, at man pludselig står med et barn som 13-årig.

Sex er noget stort

Udover at det ikke er lovligt, vil jeg råde dig til at vente med at have sex første gang. Det er en stor ting at gå i seng med et andet menneske, og det kan påvirke dig meget. Det er dejligt at have sex, men det kan også gøre jer kede af det, hvis det går galt. Her tænker jeg især på, hvis du får overskredet nogle grænser, du ikke er klar til.

Du må også huske at tage hensyn til pigen, som du gerne vil have sex med. Er du sikker på, at hun er klar, og er I klar til at håndtere, hvis det ikke lever op jeres forventninger? Det er en stor fordel at være i et fast parforhold/ægteskab, når man har sex, for der er plads til den slags følelser.

Måske kan du bruge et svar, som andre har fået: 13 og 15 år - lyst til sex - men er vi for unge?

Du kan også kigge på artiklerne
10 gode grunde til at vente med sex
Værd at vente på
Sex og følelser

hvor du kan læse en masse om, hvad sex gør ved både krop og følelser hos dig og din kæreste.

Og endelig vil jeg råde dig til at kigge rundt på hjemmesiden og se, om du finder noget brugbart i temaerne Teenager og sex og Kæresteliv

Mvh Karen Klitlund Børty