12 år, er jeg gammel nok til en kæreste?

Vis spørgsmål

Hej Adam og Eva. Jeg er en dreng på 12 år, der er begyndt at kunne li piger. Men jeg ved ikke helt, om jeg er klar til at få en kæreste, eller om jeg skal holde fast i gode venner.

Venlig hilsen Mig, 12 år

SVAR:

Kære 12-årig "MIG"

Tillykke. Du er kommet i puberteten. Der sker meget nyt med dig i disse år. Både i din krop og i dine følelser. Din krop reagerer på en ny måde og følelserne er måske heller ikke så lette at få styr på. Du skal til at lære nye sider af dig selv at kende, og jeg synes, det er godt, du spørger dig frem, hvad du skal stille op med det nye. Det er godt, at du tager dig selv alvorligt og tænker over, hvordan du vil takle livet.

At takle følelserne

Den udvikling, du er i gang med, foregår over flere år, og du er kun lige startet.

Det andet køn er meget spændende, og du ser på dem på en anden måde, end du har gjort tidligere. Følelsen, forelskelse kommer og det er naturligt og dejligt. Men det betyder ikke, at du skal begynde at være kæreste med alle de piger, du bliver forelsket i. Den opfattelse kan man godt få, når man ser reklamer, film og læser bøger og blade. Men det er meget vigtigt, at det er dig, der bestemmer, hvad du vil gøre med din forelskelse. Og det kan du ligeså godt begynde at øve dig på. Forelskelser går nemlig over igen og hvad så? Kærlighed er ikke det samme som forelskelse. Kærlighed udvikles over længere tid. Så brug din tid på at få gode venner af både drenge og piger.

Sats på gode venskaber

Er der en pige, du synes særlig godt om, så begynd at være gode venner, snak sammen, gør nogle ting sammen, og vær sammen med andre.

Der er flere år til, at du er gammel nok til at vælge, hvem du vil dele dit liv med. I denne periode lærer du dig selv bedre og bedre at kende. Mange oplever at blive meget kede af det, hvis man har været kærester og det så "går over". Sådan nogle kærestesorger kommer de fleste af os ud for. Men det er ikke sjovt at opleve for tit.

Hvad du skal gøre i den situation, som du står i lige nu, kan jeg ikke give et klart svar på. Men umiddelbart vil jeg tro, at det er tidligt at blive kærester som 12-årig. Prøv at være gode venner og glæd dig over, at du kan blive forelsket og at hun er en sød pige. Og så udvikler I jer jo. Nogle holder sammen fra de er meget unge, og andre udvikler sig i hver sin retning og forbliver gode venner.

Der er nogle artikler og andre svar her på hjemmesiden, som du måske kan have glæde af at læse. Her er et par stykker, og du kan selv finde flere:

Hvordan takler vi på 11 og 12 år de store følelser?
Pigevenner og drengevenner.

Jeg vil foreslå dig at læse en lille bog, som hedder: Dreng, pige og det imellem skrevet af Jacob Rahbek. Den handler om mange af de følelser, du oplever lige nu.

God fornøjelse,
Hanna