11 - snart 12 - hvordan får jeg en kæreste?

Vis spørgsmål

1. Jeg har ingen kæreste og tør ikke at spørge nogle, og jeg kan heller ikke finde nogle, som jeg er interesseret i ... Faktisk kun 1, men hun har en kæreste.

2. Jeg har også en ok lille penis, og de andre i klassens er større, og jeg tør ikke at snakke med mine forældre om det.

3. Info om mig: Jeg hader fodbold. Jeg er en pc-nørd, keder mig i frikvarterne, fordi de andre i klassen er fodbold-nørder. Jeg fylder snart 12.

Hjælp mig!

M, snart 12 år

SVAR:

Kære M

Tak for dine spørgsmål. Jeg vil gerne starte med at berolige dig. Jeg tror næsten alle drenge og piger i din alder på et eller andet tidspunkt går med de tanker og spørgsmål, som du beskriver. Du er altså langt fra den eneste og det er ganske naturligt.

At finde en kæreste

Du stiller to spørgsmål, hvoraf det første handler om at finde en kæreste. Når jeg læser dit spørgsmål, fornemmer jeg, at du egentlig gerne vil have en kæreste, fordi det er in, eller fordi du har følelsen af, at du bør have en kæreste. Når du ikke kan finde en, du er interesseret i, synes jeg absolut, du skal tage den med ro og nyde, at du ingen kæreste har. Det er fantastisk at have en kæreste, og man ”er noget ved musikken”, men omvendt kan det også blive noget frygteligt rod, og man kan blive såret og ked af det.

Så nyd at du ingen kæreste har, indtil du en dag finder en pige, som du synes er 10 gange sødere end de andre piger, og som giver dig hjertebanken. Når den dag kommer, er du blevet forelsket. For at blive kæreste med hende skal I lære hinanden godt at kende. Start i det små ved at give hende et smil, når I mødes og spørg ind til hendes familie, interesser, kæledyr osv. Først når I har snakket sammen et stykke tid, kan du overveje at fortælle hende, at du synes, hun er sødere end andre piger, og at du gerne vil være kæreste med hende. Tænk på, at en kæreste er din bedste pigeven.

Måske kakn du få noget ud af at læse vores artikel Plusser ved at vente med at få en kæreste.

Størrelse af penis

Med hensyn til din penis kan jeg godt forstå, hvis det bekymrer dig. Det er ganske naturligt at måle sig med andre, og det er aldrig rart at være en af dem, der har den mindste. Jeg kan også godt forstå, hvis du ikke tør snakke med dine forældre om det, da det godt kan føles lidt pinligt. Derfor synes jeg også, det er super sejt af dig, at du tør stille spørgsmålet til os, så du ikke skal gå og tumle med tankerne alene.

Din penis kan sagtens nå at vokse sig rigtig stor endnu. Det er meget forskelligt, hvornår man kommer i puberteten, og det er først da, at penis for alvor begynder at vokse. Der kan være flere års forskel på, hvornår puberteten begynder hos den enkelte dreng, så er den ikke begyndt hos dig endnu, skal du bare slappe af og vente. Du kan kende puberteten på, at din stemme forandrer sig (går i overgang), at penis vokser, og at du begynder at få hår (oftest mørke eller sorte) forskellige steder på kroppen.

Du kan læse meget mere om forandringerne i puberteten i vores tema Pubertet – mest for drenge.

Hos voksne mænd er der også stor forskel på, hvor stor penis er. Nogle mænd har en kæmpe stor en, og andre har en lille en. Det kan godt være, at din ikke bliver særlig stor, men det kan man først sige noget om, når du bliver omkring 16 år. Hvis du bliver en af dem med en lille penis, skal du ikke fortvivle over det.

Penis skal bruges, når du skal tisse, og når du skal have sex, og til begge formål er det fuldstændigt ligegyldigt, om den er lille eller stor. Jeg ved godt, at der blandt drenge ofte er en form for konkurrence om at have den største, og i den forbindelse er det selvfølgelig rigtig træls ikke at ”vinde”. Men hvis du kan prøve at fokusere på, at det i bund og grund ikke betyder noget i forhold til det, den skal bruges til, så tror jeg, det vil hjælpe dig.

Hvis der er nogen, der kommenterer det, kan du måske sige noget i stil med: ”Og hvad så!” eller ”Det er da lige meget!” så dine kammerater ikke får lyst til at blive ved med at kommentere det. Du skal i hvert fald ikke fortvivle over det, men vær glad over den måde du er skabt. Det gør ofte ikke så ondt på en pige at have sex, hvis penis ikke er så stor, så der er altså også fordele ved en lille penis.

Jeg håber, det kan hjælpe dig til at slappe mere af og nyde de forandringer, der sker med din krop i løbet af de næste år.

Venlig hilsen
Heidi B. Simonsen