Vi opførte os som kærester - hvordan få min flirt tilbage?

Vis spørgsmål

Hej. Jeg er en pige på 16 år. For et par måneder siden startede jeg på efterskole, hvor jeg mødte en rigtig sød fyr. Jeg blev hurtigt forelsket i ham, og han havde også følelser for mig. Vi begyndte have noget kørende og opførte os som kærester, men uden at være det. En dag gad han mig pludselig bare ikke mere.

Mit spørgsmål er: Hvordan kan jeg få ham tilbage? Jeg er stadig rigtig forelsket i ham, men han forvirrer mig rigtig meget. Nogle dage kan han sidde virkelig længe og stirre på mig, og andre dage ser han slet ikke på mig.

Håber I vil hjælpe mig

Hilsen den forvirrede og forelskede, 16 år

SVAR:

Kære den forvirrede og forelskede på 16 år

At være på efterskole er en rigtig spændende tid. Der sker så meget nyt ,og man møder mange nye mennesker. For dit velkommende mødte du en sød fyr lige fra starten og blev hurtigt forelsket. Det er en dejlig følelse, som giver både glade og forvirrende følelser, når man ikke kender vedkommende så godt endnu.

Blandede signaler skaber forvirring

Du fortæller, at I begyndte at “have noget kørende" og opførte jer som kærester uden at være det. Jeg er ikke sikker på, hvad det præcis vil sige i jeres situation, men det jeg hører er, at I flirtede med hindanden og brugte meget tid på hinanden uden rigtigt at snakke om, hvad det betød for jer hver især. Og så lige pludselig en dag gad han dig bare ikke mere, og du står nu tilbage med mange spørgsmål til ham.

Når du skriver, at du gerne vil have ham tilbage, men er meget forvirret, kan jeg godt forstå din frustration. Du ved ikke, hvad han tænker, og han giver dig blandede signaler.

Du har brug for at snakke med ham.

Du har brug for at høre fra ham, hvad han tænker nu og nok også, hvad han tænkte den gang. Spørg ham, om I kan aftale en tid, hvor I kan få en snak. Giv ham lidt en idé om, hvad det drejer sig om (at du kan mærke at tingene ændrede sig hurtigt, og du har brug for at høre lidt til, hvad han tænker).

Inden I snakker sammen, kan du prøve at tænke over, hvad det egentlig er, du gerne vil vide, men også hvad du gerne vil have sagt til ham. Gør det klart for dig selv, hvad du kan være med til, og at det måske ikke duer for dig, at I opfører jer som kærester uden at være det og uden at have snakket sammen.

Tal åbent og direkte om tingene

Det kunne også være godt at nævne, at du bliver forvirret, når han stirrer på dig, og du ikke ved, hvad det betyder. Prøv at være direkte både I dine spørgsmål, men også når du fortæller om din opfattelse af situationen.

Uanset i hvilken retning jeres forhold måtte dreje sig, er det vigtig at få fortiden ud i lyset og få snakket om det. Så har I også nemmere ved at snakke om fremtiden.

Læs evt. artiklen: Et trin ad gangen er det mest sikre.

Håber, I må få en god snak.

Mary A. Madsen