Vi er venner og har sex, men kan han li’ mig?
Hej, håber I kan hjælpe mig med min forvirring.
Jeg har fået følelser for en af mine venner. Hver gang vi er sammen, flirter vi riiiigtig meget, rører meget ved hinanden og driller hinanden. Vi har haft sex mange gange det seneste års tid. Jeg kan tydeligt se, han bliver jaloux, hvis jeg snakker med andre drenge, og han prøver også at gøre mig jaloux.
En dag, da jeg prøvede at sige, jeg var blevet glad for ham, sagde han, at han ikke var kærestetypen og skulle aldrig ha’ en kæreste, og “den var der bare ikke”. Jeg følte mig meget afvist, men fortsatte alligevel flirteriet og alt andet.
Han er en meget pigeglad person, men han har kun været sammen med mig i år. Hans tidligere kæreste var ham utro. Alle mine veninder, som kender os begge, siger, de er ikke i tvivl om, at han er glad for mig; man kan tydeligt se det på den måde, han agerer på, når han er sammen med mig.
Men jeg er dog stadig i tvivl, når han siger “den er der bare ikke”. Siger han det bare, fordi han er bange for at blive såret af en pige igen, eller mener han det? Hvad er jeres erfaringer med dette? Jeg er bange for at tage den med ham igen, da jeg blev såret sidst. Men hvad skal jeg gøre i denne situation – jeg vil ham rigtig gerne.
Håber I kan hjælpe!
L, 24 år

SVAR:
Kære L
Jeg har stor forståelse for din forvirring og frustration. Det kan være svært at se en mening i, at din ven gerne vil være sammen med dig, flirte og have sex – uden han åbenbart har noget ønske om, at det skal blive til mere. Og uden du har en klar fornemmelse af, om han kan lide dig eller ej.
Årsag til hans afvisning
I den situation er det naturligt, at du forsøger at finde årsager til, at han afviste dig, da du gav udtryk for, at det betyder mere for dig, end det åbenbart gør for ham. Det kan muligvis hænge sammen med, at han er blevet svigtet tidligere, men der kan også være mange andre grunde til det.
Den grund, du sikkert kan have sværest ved at forstå og acceptere, kan helt simpelt være, at det er fint for ham at flirte og have sex, uden at han på nogen måde skal engagere sig dybere i dig og uden at skulle forpligte sig i et forhold
Sex og følelser
Det virker temmelig ufølsomt, at han reagerer med at sige “den er der bare ikke”, når du fortæller ham, at du er blevet glad for ham. Som om du ikke er interessant nok – men åbenbart ok til at tilfredsstille hans aktuelle behov for opmærksomhed og sex.
Jeg ved ikke, om du før er stødt på det, jeg vil sige nu, men jeg tænker, at sex er noget, man har sammen, når man holder sammen. Sex er mere end at få tilfredsstillet et kropsligt behov. Sex er nærhed i højeste potens, og det er min erfaring, at i hvert fald de fleste piger/kvinder har brug for noget mere – værdsættelse, tillid, tryghed og nærhed – for at kunne opleve den dybere glæde ved sex. Det kan du læse mere om i vores artikel Sex og følelser.
Hvad du kan gøre
Du kan vælge at fortsætte på hans præmisser, men jeg tror, det på sigt vil gøre for ondt på dig – og at det vil påvirke dit selvværd. Det vil jeg opfordre dig til at fortælle ham.
Et (midlertidigt) alternativ kan være, at du gør dig kold og stopper med at spille med i hans spil. At du undlader at reagere, når han forsøger at flirte med dig, og at du ikke har sex med ham – og så ser, hvordan han reagerer. Måske finder han ud af, at han savner dig, og så er der mulighed for, at I kan få talt dybere sammen. At du kan fortælle ham, hvordan du har det, og at han måske kan fortælle dig, hvorfor han har svært ved at åbne og forpligte sig.
Hold fast i din egen værdi
Jeg kan forestille mig, at det vil være en svær situation for dig – ikke mindst fordi jeres fælles venner sikkert også vil reagere på din ændrede handlemåde. På sigt kan det måske også påvirke jeres fælles venneflok, men jeg tror, du er nødt til at handle, hvis du ikke skal miste troen på dig selv og din værdi.
Hvis det går ud over dit selvværd, kan det gøre det svært for dig at være åben og tillidsfuld i mødet med en eventuel senere ven/kæreste.
Måske kan du hente flere input i nogle af vores svar til andre:
Vil han falde for mig, hvis vi fortsætter med at have sex?
Vi har sex, holder i hånd og kysser, men er vi kærester?
Hvad gør jeg forkert, når fyrene kun vil have sex med mig?
Vil han mere end bare sex?
Jeg ønsker dig alt godt fremover.
Mange hilsner
Inge