Venter min kæreste og jeg barn sammen, eller ...?
Hej
Jeg er en pige på 25 år og er i dag 24+5 uger henne i forhold til, hvad lægerne siger.
Jeg har ikke været i tvivl før, men nu har jeg glemt min sidste menstruationsdag ... mener det var midt i februar, men jeg er pludselig SÅ forvirret. Jeg var sammen med en bummert i begyndelsen af februar og er blevet sat til den 23/11/20 ud fra ultralyd.
Min nuværende kæreste og jeg blev først et item derefter, og vi venter nu barn, eller gør vi?
Hjælp!!

SVAR:
Kære C
Først et stort og kærligt tillykke med graviditeten og det barn, der er på vej. Dernæst tak for dit spørgsmål. Jeg vil gerne svare dig.
Hvem er far?
Ud fra din ultralydsfastsatte terminsdato er du blevet gravid i starten af marts. Det passer også fint med din sidste menstruationsdato, som du husker den.
Ved ultralyd måler man barnets størrelse og sætter terminsdatoen derudfra. Målingerne er meget nøjagtige, men helt præcist kan man dog ikke sige, hvornår befrugtningen er sket, da der er små variationer på, hvor hurtigt barnet vokser.
Du skriver ikke, hvornår du og din nuværende kæreste er begyndt at være sammen, men ud fra din terminsdato er det usandsynligt, at du er blevet gravid allerede i begyndelsen af februar.
Graviditet og forældreskab
Din usikkerhed om, hvem der er far til dit barn, får mig til at tænke på, hvordan du og din kæreste har det sammen, og hvor godt I kender hinanden. At blive forældre sammen er en kæmpe stor oplevelse, men også en krævende opgave. Den bedste vej ind i forældreskabet er at kende hinanden godt – både styrker og svagheder – og ikke mindst, at I er ærlige overfor hinanden.
Brug tid på at snakke sammen om jeres liv hver for sig, før I mødte hinanden – lige fra barndom til voksenliv. Fortæl hinanden om særlige oplevelser, I husker fra jeres barndom – om jeres forældre og om, hvad I gerne vil gøre som dem – og hvad I måske ønsker at gøre anderledes, nu hvor I selv skal være forældre. Fortæl om jeres ungdoms- og voksenliv. Om tanker, følelser og drømme. Fortæl om op- og nedture. Om sejre og nederlag. Om overraskelser og skuffelser. Om hvad der gør jer glade.
Og selvom det måske nok ikke er det sjoveste at skulle fortælle din kæreste, vil jeg også opfordre dig til at fortælle ham om, hvad du beskriver som en bummert i starten af februar. Fortæl ham, hvordan du har det med det, og hvilke følelser og tanker du har om det. Måske deler din kæreste også noget uventet med dig.
Det kan være svært, hårdt og udfordrende, men det kan også være befriende. Uanset hvordan det føles, er ærligheden det bedste fundament for det forældreskab, der venter foran jer.
Måske kan du få noget ud af at læse svar til andre kvinder, der også er usikre på, hvem der er far til deres barn:
Utro dagen inden menstruation – kan han være far til mit barn?
Kan den anden være far til mit barn?
Meget bekymret – hvem er far til mit barn?
Vi har også nogle artikler, der måske kan give dig – og din kæreste – gode input:
Sexlivet under graviditeten og efter fødslen
Kærlighed i praksis
Den nødvendige tilgivelse
Jeg ønsker dig alt det bedste. Både for den sidste del af graviditeten, fødslen, det kommende forældreskab og jeres parforhold.
Kærlig hilsen
Anette