Kan den anden være far til mit barn?
Jeg er i den uheldige situation, at jeg ikke 100 % ved, hvem der er faderen til min ufødte søn.
Min første dag i min sidste menstruation var 31. august. Jeg har taget terminsberegner, og den siger, at undfangelsen er sket 14. september.
Jeg havde sex med en fyr den 22. august. Han kom ikke inden i mig, da jeg trak mig tilbage før. Og så har jeg haft sex med min kæreste på mange datoer i slutningen af august og i september.
Jeg håber, du kan give mig ro på. Jeg har været til scanning og har fået fast terminsdato den 6. juni. Det passer også med terminsberegneren, som siger det samme.
Kvinde, 20 år

SVAR:
Kære kvinde
Tillykke med din graviditet! Jeg ønsker dig alt godt i den spændende og forandrende tid, der venter for dig og din kæreste.
Din kæreste er faren
Ud fra din beskrivelse og de datoer, du opgiver, er der ingen tvivl om, at din kæreste er far til det barn, du venter.
Du fik menstruation, EFTER du havde været sammen med den anden fyr, hvilket er et sikkert tegn på, at du på det tidspunkt IKKE var gravid.
Åbenhed og tillid er vigtig
Jeg kender ikke omstændighederne omkring din situation og grunden til, at du var sammen med den anden fyr. Derfor vil jeg heller ikke kommentere på det, men blot opfordre til at du overvejer at dele det med din kæreste, hvis der er tale om et sidespring fra din side.
Jeg tror, et barn har bedst af at komme til verden i trygge rammer, hvor fortielser og løgne ikke har plads, men hvor begge forældre er i stand til at vedkende sig deres fejl og tage konsekvensen af dem. Det er ikke altid den letteste løsning i situationen, men på langt sigt tror jeg på, at åbenhed og dialog er vejen frem.
Måske kan du hente input til den svære samtale i vores artikler Den nødvendige tilgivelse og Konflikter i parforholdet.
Du og din kæreste skal sammen til at finde ud af at være en familie og hvilke værdier, I ønsker skal præge den. Jeg ønsker jer al mulig held og lykke i den proces.
De bedste hilsner
Louise