Tissetrang og smerter dagen efter samleje – er jeg gravid?
Jeg havde sex med min kæreste, og dagen efter fik jeg ondt i underlivet, når jeg tissede. Jeg har hele tiden tissetrang, og når jeg tisser, er mit tis en smule brunt/rødt.
Vi brugte kondom, og han trak ud, inden han fik sædudløsning, selvom vi brugte kondom. Kan jeg være gravid?
M, 15 år

SVAR:
Kære M
Tak for dit spørgsmål! Du er bestemt ikke den første, som bekymrer sig om en mulig graviditet, og det er godt at gøre noget ved sin bekymring. Jeg håber, mit svar hjælper dig.
Er jeg gravid?
Du beskriver hyppig tissetrang, smerter ved vandladning og ændring af farven på tisset. De symptomer er umiddelbart ikke tegn på graviditet. Det lyder mere, som om du kan have en blærebetændelse eller underlivsbetændelse.
Nu er der gået nogle dage, siden du sendte spørgsmålet til os, og jeg ved ikke, om du stadig har de samme symptomer? Hvis du har, vil jeg råde dig til at gå til din egen læge, som kan undersøge dig og give dig en behandling med antibiotika, hvis lægen finder betændelse/infektion.
Prævention og graviditet
Uanset præventionsform er der altid mulighed for at blive gravid, når man har samleje. Skal du være helt sikker på, at du ikke er gravid, skal du vente og se, om din menstruation kommer, når du forventer det. Hvis den ikke gør, kan du tage en graviditetstest.
Sex og ansvar
Det lyder, som om I tænker en del over, at der er mulighed for, at du kan blive gravid, når du og din kæreste har sex. Det tolker jeg ud fra, at I bruger kondom, og at din kæreste trak sig, inden han fik udløsning.
Når I beskytter jer mod graviditet viser det, at I ved, der er et ansvar forbundet med at have sex. Det er der både i forhold til en mulig graviditet men også i forhold til at passe på din og din kærestes seksualitet. Vi er meget sårbare, når vi har sex. Og jeg tror faktisk, at de allerbedste vilkår for sex er i et fast, langvarigt forhold, hvor man har forpligtet sig til hinanden – altså lovet hinanden at blive sammen uanset, hvad der sker. For så kan vi være trygge – også hvis en graviditet skulle opstå.
Jeg vil anbefale dig/jer at læse vores artikel 10 gode grunde til at vente med sex og snakke om: Hvad tænker I om argumenterne for at vente med sex? Og hvad er jeres argumenter for at dele sex med hinanden som ret unge kærester?
Jeg vil også anbefale jer at tage en snak om, hvordan I passer bedst på hinanden i jeres forhold og hjælper hinanden til at føle jer trygge. Måske kan I bruge nogle spørgsmål fra den her artikel til at lære hinanden bedre at kende og opbygge et godt venskab og kæresteforhold.
Jeg håber, du har fået svar på dit spørgsmål. Du er altid velkommen til at skrive til os en anden gang.
De bedste hilsner
Amalie