Er jeg gravid eller er det underlivsbetændelse?

Vis spørgsmål

Hejsa, jeg havde sex med min kæreste for ca. tre uger siden. Vi brugte kondom, og han trak sig ud efter sædudløsning.

Vi havde også sex for ca. en uge siden, og nu pletbløder jeg og har menstruationslignende smerter i underlivet. Jeg er rigtig nervøs for, om det er normalt, eller om jeg er gravid. Jeg har også oplevet, at jeg har været en del oppustet. (Min menstruation burde komme en af de nærmeste dage.)

M, 15 år

SVAR:

Kære M

Tak for dit spørgsmål – og godt at du vender tilbage igen, da din bekymring lyder til at fylde rigtig meget for dig.

Graviditetssymptomer?

Som jeg skrev til dit første spørgsmål, tyder dine symptomer i første omgang mere på en blærebetændelse eller infektion i underlivet end en graviditet. Pletblødning kan skyldes mange ting og har ikke nødvendigvis noget med graviditet at gøre. Hos så ung en kvinde som dig er det oftest hormonelle udsving, der giver pletblødning. Det er helt ufarligt og har intet med graviditet at gøre.

Smerter i underlivet kan som sagt skyldes infektion. Oppustethed vil primært skyldes helt andre ting som fx kost og søvn. Derfor vil jeg ikke umiddelbart tænke, at du er gravid.

Sex og graviditet

Der er dog altid en mulighed for at blive gravid, når man har samleje. Uanset hvilket præventionsmiddel, man bruger. Derfor vil jeg selvfølgelig opfordre dig til at tage en graviditetstest, hvis ikke du får din menstruation en af de kommende dage, som du forventer.

Gå til lægen

I mellemtiden vil jeg virkelig opfordre dig til at gå til din læge og blive undersøgt. Det er ikke meningen, du skal gå rundt med smerter, og det vil være godt for dig at finde ud af, hvad der er årsagen til dine symptomer. De fleste læger kan tage dig ind samme dag, som du ringer med disse symptomer. Lægen kan undersøge din urin og evt. pode fra din skede og vil på den baggrund kunne give dig medicin, hvis du har behov for det.

Få luft for dine bekymringer

Din bekymring virker til at fylde meget for dig. Jeg synes, du skal tage en snak om dine tanker med en, som du er tryg ved. Det kan virkelig gå ud over både humør og søvn, at du er så bekymret. Og så synes jeg også, at du og din kæreste skal tage en snak om, hvordan I passer bedst på hinanden, som jeg også skrev i svaret til dit første spørgsmål.

Jeg håber, mit svar har hjulpet dig. Du er altid velkommen til at skrive til os igen.

De bedste hilsner
Amalie