Testikel-problemer - kan I hjælpe mig?

Vis spørgsmål

Hej! Jeg er en dreng på 15 år, som døjer med nogle problemer med den venstre testikel.

Mit problem er, at jeg på den venstre testikel ligesom har en lille knude på størrelse med et ris. Den sidder sådan ved siden af bitestiklen øvest oppe. Hvis jeg rører den, giver det sådan et stik/jag.

Noget andet er, at jeg også har bemærket at min venstre bitestikel nærmest er en del hævet og jeg kan også have svært ved at finde min venstre bitestikel (det føles som om, at den er gemt væk.)

Og så til sidst her.... man har jo alle de der "strenge" i pungen ovenover testiklen. De føles også hævet og sådan lidt "klumpet" i venstre side og kan også give et stik/jag, hvis jeg rører dem.

Til sidst skal det siges, at jeg har fået tjekket mine testikler for dette hos lægen 2 gange og de siger, at alt mærkes normalt... hvilket jeg slet ikke forstår, når jeg har alt det, som jeg beskriver her..

Og lige til sidst.... Jeg går ud fra, at en kræftknude i testiklen vokser... men hvor hurtigt vokser den og hvor stor er sådan en som regel?

Håber virkelig på svar, da dette bekymre mig meget. På forhånd tak

Hilsen den bekymrede, 15 år

SVAR:

Hej til du, som føler dig bekymret

Du har flere spørgsmål.

1. Angående det lille "ris" ved siden af venstre bitestikel: Dét, som du kan mærke, er formentlig en del af selve bitestiklen. Bitestiklen er et meget knudret organ. Nogle gange føles det som kogte nudler, andre gange kan man mærke nogle små hårde "knuder". Det vil sige, at når du mærker strenge eller "ris" ovenover testiklerne kan det meget vel være bitestiklerne, som du har fat i. Hvis man klemmer hårdt om bitestiklerne gør det ondt og det kan give de jag eller stik, som du beskriver.

2. En kræftknude i testiklerne vokser. Det er forskelligt hvor hurtigt, men typisk vil de vokse relativt hurtigt, således at man i løbet af uger til måneder, kan mærke en forskel i størrelsen. Kræft i testiklerne kan ledsages af smerte, ømhed og tyngdefornemmelse i testiklerne.

Når du har været ved lægen to gange og fået det undersøgt, og de ikke har været bekymrede, så skal du heller ikke være det. Man vil altid overveje testikelkræft hos unge mænd med ubehag i pungen, og hvis lægen var bekymret, var du hurtigt blevet henvist til hospitalet. Husk på at testikelkræft er en sjælden tilstand. Men hvis du stadig er bekymret, må du kontakte din læge igen og sige, at du stadig er bekymret. Men på baggrund af det, du beskriver, behøver du ikke at være bekymret for testikelkræft.

Mvh

Boje