Kan ømhed i højre testikel være kræft?

Vis spørgsmål

Hej, jeg er en dreng på 15 år og oplevede her i går tirsdag den 24/05/2011 at min højre testikel var en smule øm. Det hele skete, efter at jeg havde sovet. I dag er det så onsdag den 25/05/2011 og den er stadig øm.

Hvad kan årsagen være til dette?

Har læst, det kunne være kræft, men har mærket på dem og synes ikke, jeg kan finde nogle knuder.

SVAR:

Hej du.

Testikler har det med at blive ømme nu og da, fx hvis man ved et uheld er gået ind i en bordkant, siddet forkert på en cykelsaddel eller noget helt tredje.

Så kan en testikel være øm noget tid.

Jeg forestiller mig, at det nu, d. 31/5 er gået væk.

Hvis det ikke er gået væk, og således har stået på en uge, kan du kontakte egen læge. Risikoen for, at det er noget alvorligt, er dog ganske lille.

MVH

Andreas Hoff