Knop på testikel – har jeg testikelkræft?

Vis spørgsmål

Hej.

I starten af februar måned mærkede jeg en lille knop af en art på min venstre testikel, altså inde på selve testiklen. Den er højest 2 mm i diameter og er ikke vokset siden februar.

Jeg er bekymret over, om det måske kunne være testikelkræft, men har læst at svulster på testiklen skulle vokse ret så hurtigt. Den lille “knop” er ikke øm og føles bare som en bums.

Håber virkelig, at I har lyst til og kan svare på mit spørgsmål, da det ville betyde rigtig meget for mig.

Mvh. Dank, 17 år

SVAR:

Hej Dank

Det lyder til, at du har sat dig godt ind i, hvordan testikelkræft udvikler sig. Og som du selv skriver, vokser testikelkræft hurtigt. Så jeg er ret sikker på, at det ikke er kræft.

Man kan godt have små uregelmæssigheder (knopper) på testiklerne, uden det betyder noget. Hvis du fortsat er meget bekymret, kan du få din læge til at undersøge dig.

Hvis knoppen vokser eller bliver mere fast, skal du gå til læge.

Venlig hilsen
Lars Dysager