Ujævnhed på venstre testikel – kan det være kræft?

Vis spørgsmål

Hej.

Jeg opdagede for et par måneder siden en lille ujævnhed omkring enden af min venstre testikel. Den lille ujævnhed er sådan en mellemting mellem blød og hård. Jeg har holdt øje med den dagligt i omkring to måneder, og den er ikke vokset, og der er ikke kommet flere.

Jeg er, som en hver anden nok ville være, bange for testikelkræft. Jeg har ikke haft noget ubehag, ingen smerter, misfarvning eller hævelse, absolut ingenting. Ville bare høre hvad der kan ligge til grunde for ujævnheden, og om jeg skal søge læge. Mange tak.

M, 18 år

SVAR:

Hej M

Du har helt ret i, at det formentlig ikke er noget alvorligt. Vi er alle skabt forskelligt og kan have mindre forskelle mellem højre og venstre side af kroppen.

Der kan være stor forskel mellem to testikler, og den ene eller begge kan have ujævnheder. Der kan også være åreknuder omkring en eller begge testikler m.m.

Det er dog vigtigt at være HELT sikker på, at det ikke er kræft eller noget andet alvorligt, og det kan man ikke udelukke igennem en e-mail. Du bør blive undersøgt af din egen læge.

God bedring!

Venlig hilsen
Roland