Tænker han mon også på at vi kunne blive kærester?
Jeg er en pige på 16 år, som er forelsket i en dreng på 16 år. Vi går til håndbold samme sted. Hver gang vi ser hinanden, kigger vi hinanden dybt i øjnene, og skynder os at kigge væk. Mine veninder har lagt mærke til, at han kigger en del på mig.
Hvad skal jeg gøre? Skal jeg spørge ham eller skal jeg bare lade være, for jeg er meget bange for, at han ikke kan lide mig på samme måde?
HJÆLP, M, 16 år

SVAR:
Kære pige på 16 år.
Det lyder rigtig skønt at være forelsket!
Skønt og usikkert
Det er altid en dejlig følelse at være forelsket og se frem til at møde én. Når det er sagt, er det også klart, at det kan være svært at sætte ord på de følelser, man har over for netop denne person. Man kan være bange for, hvordan den anden vil reagere, og om jeres "forhold" ændrer sig på en negativ måde. Det er meget naturligt at være bange og usikker.
Få en snak med ham
Når du skriver, at både du og dine veninder har lagt mærke til, at han kigger en del på dig, så er det vist tid til at tage en snak. Både så du ved, hvordan han føler for dig, men også for ham, så han kan vide, at det han gør, når han kigger på dig, betyder noget for dig og ikke er "bare for sjov."
At kommunikere sine følelser til en anden er altid svært og til dels grænseoverskridende, men det er fundamentet for alle slags forhold. Man er nødt til at dele sine glæder, frustrationer og følelser for at lære hinanden bedre at kende og for at opnå en dybere fortrolighed i alle slags forhold.
Vær ærlig
Du kunne spørge ham om at aftale en tid, hvor I kunne gå en tur sammen, fordi du gerne vil snakke med ham. Det er meget vigtigt, at du både fortæller ham om dine følelser for ham, men også de bekymringer, du har gået med om at skulle snakke med ham om det.
Du skal være forberedt på, at han måske ikke gengælder dine følelser, men det er stadigvæk bedre at få det frem. Hvis han gengælder dine følelser, så ville det være oplagt at snakke om, hvad I vil gøre nu med jeres forhold og hvilke forventninger, I går med.
Måske kan du have få noget ud af at læse de her artikler:
Den eneste ene
Et trin ad gangen er det mest sikre
Jeg håber, I må få en dejlig snak.
Med venlig hilsen
Mary A. Madsen