Synder jeg med vilje, hvis vi venter et år med at gifte os?
Hej!
Om få uger har jeg termin med mit første barn. Jeg er sammen med faren, men vi er ikke gift. Vi har planer om at blive gift, men har ikke midlerne til det før næste sommer.
Jeg har det lidt svært med, at vi stadig har et seksuelt liv sammen og kommer jo nok også til det indtil næste sommer. Men så synder jeg jo ret bevidst, så vi burde egentlig bare blive gift nu. Men man bliver jo kun gift en gang, så jeg har heller ikke lyst til, at det bare bliver sådan en hurtig og lidt lallende ting. Jeg har ikke behov for at holde et kæmpe bryllup, men vil gerne ned ad kirkegulvet og have en lille fest.
Mit dilemma er så, hvad jeg skal gøre. Altså: Skal vi helt stoppe med vores seksuelle liv, indtil vi bliver gift? (det tror jeg vil være mega svært) eller skal vi blive gift på rådhuset? (det ville jeg virkelig synes var ærgerligt).
Ved ikke, om mit dilemma giver mening. Jeg føler bare, at det ville være at synde ret bevidst og så “retfærdiggøre” det med, at jeg jo ved, vi skal giftes …
Mvh M, 20 år

SVAR:
Kære M
Tak for din mail til AdamogEva.dk. Det er et stort dilemma, du/I står i, og jeg vil forsøge at give dig nogle forslag til, hvad du kan gøre, og hvordan du kan se på det. Du/I må mærke efter og vælge en vej og tage ansvar for den.
Først og fremmest tillykke med, at I venter et lille barn. Hvor er det dejligt, og jeg håber, det bliver til stor velsignelse for jer snart at have den lille i jeres hænder.
Sex og synd
Du skriver ikke direkte, om du er kristen, men du skriver, det er en synd, at I har sex, før I er blevet gift, og for mange kristne er det en sandhed. Sådan ser vi også på det her på AdamogEva.dk.
Du/I er havnet i et dilemma i forhold til, om I skal fortsætte med at have sex, indtil I bliver gift, eller om I skal skynde jer at blive gift. Du nævner selv muligheden for at gå på rådhuset og blive gift der, men du drømmer også om et kirkebryllup.
Jeg ved, at selvom sex før ægteskabet er en synd, er der nåde og tilgivelse hos Gud for synd. I er havnet i dilemmaet mellem det kristne ideal og virkeligheden, hvor I har haft svært ved at holde fingrene fra hinanden, selvom I måske egentlig ønskede at lade være. Nu er der så kommet et lille barn ud af det, og du skriver, I gerne vil giftes.
Valgmuligheder
Hvis jeg var jer, ville jeg vælge at gå på rådhuset nu og blive gift. (Det er ret enkelt – se her.) Og så ville jeg holde et “kirkebryllup” (officielt hedder det: kirkelig velsignelse af borgerligt indgået ægteskab) til næste år med fest, når I har råd. På den måde kan du både få ro i din samvittighed og få det bryllup, du ønsker dig.
Jeg giver det råd, fordi Jesus gør det: Han er ALTID klar med tilgivelse samtidig med, at han opfordrer os til at ændre på det, der er forkert i vores liv. Du beskriver det som at “synde bevidst” at blive ved med sex, selvom I ikke er gift. I hvert fald gælder det, at det ikke er sundt for hverken dit sind eller din kristne tro at blive ved at gøre noget, du har dårlig samvittighed over.
Det er også meget nemmere at få barn sammen, når man er gift, for så skal faderen ikke dokumentere, at han er faderen. Så har I det formelle på plads og måske også mere ro i forhold til jeres seksuelle samliv og kan nyde det endnu mere.
Hvis du har brug for flere input, kan du læse de her svar til andre:
Kan man kalde sig kristen, selvom man har sex med sin kæreste?
Kan man blive frelst, hvis man hele tiden synder?
Du kan måske også bruge input fra vores artikel Derfor lader jeg Gud bestemme.
Du er ung, og jeg håber, I har et netværk omkring jer af andre voksne, som kan hjælpe med den lille. Det er jo et stort arbejde at tage hånd om sådan et lille menneske helt fra begyndelsen.
Jeg vil ønske jer Guds velsignelse over jeres beslutning, over den forestående fødsel og jeres liv sammen.
Kærligst fra
Lise Berggren Smidt