Skal vi blive sammen, selvom jeg ikke er forelsket i hende?

Vis spørgsmål

Hejsa

Jeg har et spørgsmål, som jeg håber, I kan svare på. Jeg og min kæreste har været sammen i ca. to år. Hun er en rigtig sød pige, og vi klikker godt sammen. Nu er hun så begyndt at tale om noget ægteskab. Som sagt, hun er en dejlig pige, og vi forstår hinanden godt osv., men der er bare et problem, og det er at jeg ikke er forelsket i hende. Jeg har gået og ventet i tilfælde af, at jeg skulle blive forelsket i hende. Men jeg tænker: Efter to år så kommer jeg nok ikke til at blive forelsket?

Så jeg står i en svær situation. På den ene side er det ærgeligt, at vi går hver til sit efter alt det, vi har opbygget sammen, og hun elsker mig rigtig højt. Og på den anden side er det heller ikke fair, at hun bliver gift med en, som ikke elsker hende. Jeg har simpelthen ikke en fysisk tiltrækning til hende, selvom hun er en rigtig flot pige. Så jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal gøre.

Håber, I kan anbefale noget. Jeg læser nogle steder, at det er bedst at slå op, fordi det ikke er fair overfor hende.

Mvh K, i 20'erne

SVAR:

Hej K

Tak for din mail, hvor du beskriver din svære situation i forholdet til din kæreste. De tanker og bekymringer, du står med lige nu, kan være svære at få styr på alene – så det er rigtig fint, at du søger hjælp til det. Jeg vil gøre mit bedste for at besvare dit spørgsmål og hjælpe dig videre i dine overvejelser.

Forelskelse opleves forskelligt

Du beskriver, at du er glad for din kæreste, og at hun elsker dig rigtig højt. Netop det at sætte ord på sine følelser kan være svært, fordi vi alle føler og oplever verden forskelligt. Derfor kan vi også beskrive vores følelser på forskellige måder.

I din beskrivelse vender du flere gange tilbage til, at du ikke har oplevet en forelskelse i din kæreste. Det er meget forskelligt, hvordan mennesker reagerer på hinanden. For nogle er forelskelse lig med vilde og voldsomme følelser, der er helt umulige at styre. For andre kan en forelskelse blot opleves som noget behageligt, der er rart at være i.

Kærlighed er fundament

I din beskrivelse får jeg oplevelsen af, at du er mest i sidste kategori. Det vigtige er faktisk ikke forelskelsen, men derimod den kærlighed, der gerne skal komme efterfølgende. Kærligheden underbygger lysten til at være sammen, nyde hinandens selskab og opleve glæde ved at se sin partner trives. Netop den kærlighed er fundamentet for et solidt og godt parforhold.

Så mit første råd vil være ikke at måle jeres forhold på en følelseslogik, men derimod om det er et forhold, du har lyst til at være i og kan se et tæt venskab udvikle sig fortsat gennem jeres liv.

Hvis du føler dig overbevist om, at denne måde at være par på ikke vil fungere for dig på den lange bane – altså både 5, 10 og 20 år ud i fremtiden – så er der noget, I skal have talt om. Eller det kan ende med, at du må trække dig fra forholdet.

Et forslag

Du har lige nu en kæreste, du er rigtig glad for, men du er i tvivl om, hvor det skal føre hen. Hvorfor ikke fastholde dit forhold til hende og se, hvor det fører hen?

Samtidig skal du selvfølgelig være ærlig om, at du lige nu ikke er klar til ægteskab med hende. På den måde har du både været tro mod dine følelser og været en ærlig kæreste, der har stået op for de følelser, du har og den måde, du ønsker, et forhold skal være.

Tal om forventninger

Det er en svær situation, du står i, og følelser kan gøre ondt, når de ikke opleves at blive taget ordentligt imod. Derfor er det så fint at høre om den opmærksomhed du har for, hvordan du behandler din kæreste. Du er i gang med et vigtigt skridt ved at tage fat om dine udfordringer.

Måske ville det være en idé at sætte dig med din kæreste og vise hende mit svar. Så kan I sammen tale om, hvad I ønsker af jeres forhold både lige nu og måske i fremtiden. Din kæreste har måske også brug for at udtrykke sine egne tanker om mit svar.

Det er vigtigt, at I begge får fortalt, hvad I hver især kan være med til lige nu uden at føle jer presset af den anden.

Det kan tage tid

Jeg håber for dig og din kæreste, at I sammen kan få snakket om noget af det her. Det kan være en svær samtale at tage hul på. Det vil måske kræve mod af dig at give den tid til din kæreste, hun har brug for til at håndtere det sted, du er med dine følelser.

Måske kan du få noget ud af at læse vores artikler Jeg er forelsket! – Eller er jeg? og Kærlighed og forelskelse.

Og I kan måske bruge nogle af spørgsmålene i artiklen Hvordan lærer du din kæreste at kende? til at snakke mere sammen om forventninger til jer selv og jeres forhold.

Håber, du har fået nogle ideer, du kan arbejde videre med – og god arbejdslyst!

De bedste hilsner
Filip Smidt