Hvad skal vi kalde vores forhold?
Hej Adam og Eva
Jeg har i snart et halvt år haft noget med en fyr, som jeg er rigtig glad for. Vi er rigtig glade for hinanden, og vi er sammen næsten hver dag. Da vi begyndte at ses, var alt meget turbulent, og vi var meget forvirrede i vores eget. Han var sammen med andre, mens vi så hinanden, og det samme var jeg. Først for en måneds tid siden aftalte vi, at vi ikke ville være sammen med andre end hinanden, men at vi stadig ikke skulle have titlen som “kærester”.
Jeg har siden prøvet at skubbe til det uden at være for direkte, men det er, som om jeg skræmmer ham lidt væk hver gang. Han har ikke været sammen med andre, siden vi aftalte det, men alligevel vil han ikke have titlen som kærester, og det frustrerer mig efterhånden mere og mere.
Jeg forstår ikke, hvad han vil, og han ved det sikkert heller ikke selv, men jeg står bare i en situation, hvor jeg ikke ved, hvad jeg skal gøre eller kalde os. Hvis han mangler frihed, så ved jeg bare heller ikke, om det er det værd. Jeg føler mig konstant påtrængende, i vejen eller som sådan et objekt, han bare kan få, når han lige har lyst, men alligevel udtrykker han også hele tiden, at det er mig, han vil.
Jeg håber, I kan hjælpe mig.
Mvh. mig, 18 år

SVAR:
Hej med dig
Mange tak fordi du skriver til os om et af de emner, der har været mest oppe i tiden de sidste par år.
Kærester eller crush?
Ordet kærester har fået en ny betydning blandt unge. Det er blevet noget meget alvorligt og næsten farligt. Derfor forsøger de fleste at undgå det og vil hellere bare “have noget sammen”. Men det kan hjerterne ikke finde ud af i længden, for man gør alle de ting sammen, der hører kærestelivet til. Og så bliver man naturligvis forvirret.
Sådan fungerer forhold
Du kan ikke forlange noget af ham (som du har noget med). Du kan kun forholde dig til, hvor meget du selv vil give.
Når man begynder at få følelser for et andet menneske, så investerer man og sætter hjertet på spil. Du sætter ind på kærlighedskontoen, og du bliver sårbar, for du lægger det dyrebareste (dit hjerte) ud til et andet menneske. Sådan skal det også være, og det er her, kærligheden og sammenholdet mellem to mennesker bliver til.
Det ændrer sig ikke, bare fordi vi har fundet på en betegnelse, som er mere fri og uforpligtende. Dit hjerte opfatter det at flette fingre, kysse, putte sig ind til hinanden og måske dele sex, som noget man gør med en, man har særlig kærlighed til.
Forventninger
Jeg har svaret på lignende spørgsmål mange gange, og jeg har endnu ikke hørt om nogen, der kunne bevare det uforpligtende forhold (for begge parter) i årevis. På et eller andet tidspunkt får den ene flere følelser.
Hvis et forhold, hvor to mennesker “har noget med hinanden”, skal fungere, så skal der forventningsafstemmes stort set hver dag. I skal sikre jer, at hjertet stadigt er koldt og ikke har åbnet sig for den anden, selvom I lå og puttede sammen og kyssede hele aftenen. Det holder ikke i længden. Men det er vel i bund og grund heller ikke det, vi længes mod.
Hvad vil du?
Tilbage til dig. Du kan kun forholde dig til, hvad DU vil give. Vil du blive ved med at sætte kærlighed ind på jeres fælleskonto, selvom han ikke sætter noget ind, men kun hæver? Det er op til dig, om du kan og vil leve med situationen, som den er.
Han trives fint med det frie liv, og det giver mig et billede af, hvor stor (lille) hans kærlighed er. Han har lyst til at hæve på kontoen, for det er nemt, og der er hele tiden nok at hæve af, for du har sørget for at sætte ind. Det er nemt og bekvemt. Det koster ham ikke noget. Han er fokuseret på sig selv.
Du er derimod fokuseret på jer, på at I skal bygge noget op sammen og være der for hinanden og kunne stole på hinanden. Jeg tror ikke, du kan få det, du drømmer om fra ham her. Det hjælper ikke at give ham et ultimatum, for så ved du ikke, om han vælger dig af kærlighed, eller fordi du presser ham.
Så fortsæt med at give, så længe du selv ønsker det, og hvis du ikke oplever, det er nok, så pas i stedet på dit hjerte og se dig om efter en, som har lyst til, at det skal være en fælles indsats. Du kan ikke være forelsket og elske for jer begge to.
Du kan læse mere på siden om samme emne:
Jo tættere jo bedre – med omtanke
Gør kæresteting – er det bedst bare at forblive bedstevenner?
Vi deler sex men er ikke kærester – hvorfor er jeg så jaloux?
Jeg har også skrevet en artikel om kærestedefinitionerne: Et trin ad gangen er det mest sikre
Jeg vil ønske dig al mulig held og lykke.
Pas godt på dit hjerte.
Kærlig hilsen
Anja