Skal vi blive kærester og have sex, inden han rejser?

Vis spørgsmål

Jeg har en svær situation, som jeg virkelig ikke aner, hvordan jeg skal løse. Min bedste ven og jeg har kendt hinanden, siden vi var tre år, og vores venskab har været noget ganske specielt. Vi er naboer og har derfor nærmest haft en hverdag med hinanden det meste af vores liv. Alle ser os som et par, selvom vi aldrig har været kærester. Vi er bare to ekstremt tætte venner. Han har haft en kæreste, men hun slog op, da hun mente, jeg var en konkurrent, selvom jeg ikke selv synes det.

Godt nok har vi kysset en enkelt gang eller to; det er vel svært at undgå som børn, når man bliver nysgerrige. Nøgenhed er heller ikke et problem mellem os, men vi er afklaret med, at vi kun skal være venner. Eller er vi?

Han og hans familie skal flytte langt væk næste sommer. Derfor kan der gå virkelig lang tid, før vi ses igen. Det bliver virkelig hårdt, når han ikke er her. Så nu er jeg i tvivl, om mine følelser er til mere end venskab. For at være ærlig vil jeg gerne have, han bliver min første gang, men jeg vil kun have sex med en, som jeg også kalder min kæreste. Vil jeg senere fortryde, hvis vi ikke nåede at være kærester? Eller at vi ikke nåede at have sex? Vil det være forkert, hvis vi bliver kærester nu? Han ved, jeg skriver herinde og har det på samme måde. Han er også i tvivl.

Det vil bare være endnu hårdere at miste sin kæreste og bedste ven samme dag. Men så igen, hvad nu hvis? Lysten til sex med hinanden er begyndt at trænge sig mere og mere på, men vi har brug for nogle fornuftige syn på det her, så vi ikke gør noget dumt. Skal vi droppe tanken eller kaste os ud i det og få oplevelsen som kærester, selvom det kun er indtil næste sommer?

Håber, alle de her forvirrede tanker giver mening.

S, 15 år

SVAR:

Kære S

Tak for dit spørgsmål. Det lyder skønt at have en ven, som har kendt dig altid, og som du bare har det så godt med. Samtidig kan jeg godt forstå, det bliver svært, når han skal afsted næste sommer, og du begynder at mærke, hvor meget du vil savne ham. Jeg synes rigtig godt om, at du tager jeres venskab alvorligt. Og at du samtidig tager sex alvorligt og gerne vil, at sex skal være med en, du er tryg ved og har tillid til.

Du spørger, om I skal tage springet og blive kærester og have sex, selvom det vil gøre noget ved jeres venskab, og selvom han rejser til sommer. Jeg deler lige dit spørgsmål op i to: 1. Skal I prøve at være kærester? og 2. Skal I have sex? Jeg tror nemlig, det er nemmere for jer at tage beslutningen, hvis I deler det lidt op.

Skal I være kærester?

De bedste kæresteforhold er baseret på venskab og at kende hinanden godt, så I har jo et super fundament for at tage skridtet henimod at være kærester. En kærestetid bruges ofte til at “prøve hinanden af” – altså finde ud af, om man fungerer sammen som kærester og ikke bare gode venner.

Nogle venskaber kan godt holde til, at man prøver at komme sammen, og duer det ikke, går man tilbage til at være venner. Andre kan ikke. Så der er selvfølgelig en risiko ved at springe ud i et kæresteforhold. Men snak med hinanden, om jeres venskab kan holde til at afprøve et kæresteforhold. Det kan nok være godt at overveje og tale om: Hvordan vil det være at være naboer, hvis I ikke længere er hverken kærester eller venner?

Det skønne ved et venskab er, at der er færre følelser involveret og derfor færre komplikationer. Derfor skal I også overveje, om det er det ekstra besvær værd at tage skridtet, før han tager afsted, eller om I bare vil bruge energien på at dyrke et fedt venskab og glæde jer over det. Begge valg har fordele og ulemper, så brug god tid til at snakke det igennem.

Skal I have sex, før han tager afsted?

Vil du fortryde, hvis du ikke når at have sex med ham, før han rejser? God sex kræver tillid, tryghed og vished om, at du kan regne med den anden på den lange bane. Sex er sjældent perfekt den første gang (og heller ikke den anden eller tredje eller fjerde gang!). Det kræver øvelse, god tid og omsorg for hinanden at lære god sex.

Når du skriver om det, får jeg en oplevelse af pres fra dig selv. Og hastværk, fordi du skal nå at tage beslutningen, før han rejser. Jeg vil så gerne, at din første gang bliver en rigtig god oplevelse. Derfor har jeg svært ved at se, hvad du kan vinde ved, at I har sex, før han rejser. Har I sex, vil det enten føles presset, fordi det skal nå at blive godt, før han rejser, og/eller du vil sidde tilbage med en oplevelse af at have givet dig selv til et menneske, som pludselig er væk. Den fortrydelse tror jeg er værre, end hvis han rejser, uden I har haft sex.

Sex er skønt, når det bruges til at knytte to mennesker sammen, som har valgt at leve sammen på godt og ondt. Men det komplicerer et forhold, når det tages i brug for tidligt, især når det er første gang, fordi der følger så mange følelser med. Jeg kender mange eksempler på, at sex har overkompliceret og ødelagt et skønt venskab eller et kæresteforhold, fordi de begyndte at dele sex, før parret var ordentligt klar.

Selvom det virker som et “nu-eller-aldrig” spørgsmål, har du som 15-årig god tid til at vælge, hvornår du er klar til sex. Min holdning er: Hellere senere end for tidligt, for sex er ikke bare en fysisk oplevelse. Den involverer psyken og følelserne, og de kan godt blive hårdt såret, hvis du har sex, før du er psykisk moden til det, hvilket kan have konsekvenser for dit fremtidige sexliv.

Det lyder også til, at din ven kommer tilbage igen, så selvom det gør ondt at være adskilt, vil det også give jer det åndehul, der kan vise jer, om I vil danne par i fremtiden, eller om det bare var en reaktion på, at han skal rejse, og at I savner jeres venskab på forhånd.

Måske kan du/I bruge input fra vores artikler, når I skal tale sammen og træffe jeres valg:
10 gode grunde til at vente med sex
Sex og følelser
Værd at vente på

Jeg håber, du kan bruge mine tanker til noget. Rigtig meget held og lykke med din beslutning. Bliv ved med at tage dine følelser, sex og dig selv alvorligt.

Jeg tror på, at Gud har skabt dig som noget helt særligt, og du fortjener kun det bedste af det bedste! Skriv endelig igen med spørgsmål en anden gang.

De bedste hilsner
Maria