Skal jeg vente på ham eller sige stop nu?

Vis spørgsmål

Hej

For et halvt år siden gik min kæreste fra mig efter to års forhold. Han begrundede det med, at han havde behov for at være alene, men at han stadig gerne ville holde kontakten og håbede, vi en dag kunne finde sammen igen.

Efterfølgende havde vi et meget frem-og-tilbage forhold, men den seneste måned har han nærmest hver dag ønsket at være sammen med mig. Pludselig begynder han også at tale om, at vi måske skulle flytte sammen igen.

Men så for nogle dage siden begynder han at tale om at flytte sammen med sin lillebror eller i et kollektiv - samtidig med han siger, han har brug for at bo/være alene. Meget forvirrende. Han siger også, at han ikke er klar at have en kæreste lige nu, fordi han har været i forhold i mange år før mig og ikke føler, han kan være der for mig.

Så, kære brevkasse: Skal jeg sige til ham, at jeg har brug for et klart svar? At jeg er villig til at vente på ham, hvis det er mig, han vil være kæreste med den dag, han bliver klar? Eller skal jeg foreslå, at vi holder en pause, så han kan se, om han savner mig? Han er mit livs kærlighed, det er ham, jeg ser en fremtid med, og jeg har ingen anelse om, hvordan jeg skal kunne leve uden ham.

Mvh Den Forvirrede og Forelskede, 23 år

(forkortet af red.)

SVAR:

Kære forvirrede og forelskede

Tak for dit brev. Forståeligt, at du er udfordret, da det lyder til, at din ekskæreste melder lidt af hvert ud, som i virkeligheden ikke hænger sammen.

Positive meldinger

Jeg lægger mærke til, at du beskriver mange gode ting mellem jer:

  • Han er den dejligste
  • Han har vist interesse
  • Han har talt om, at I skal være sammen igen
  • Han har talt om, at I skal flytte sammen igen

Når jeg læser disse meldinger, får jeg den tanke, at der ligger muligheder gemt her.

Forvirrende meldinger

Samtidig med de gode ting popper en masse usikre ting frem:

  • Han ønsker at være alene
  • Han kan ikke være der for dig
  • Han har været tarvelig
  • Han synes, at I har det fint, som det er
  • Han overvejer at flytte sammen med sin bror eller i kollektiv
  • Han synes ikke, at I skal være kærester

Som du kan se, er der gode grunde til, at du er forvirret. Det er meget modsatrettede meldinger.

Fortid med blå mærker

Jeg bliver nysgerrig på, hvad der spiller ind, når du skriver, at han har haft kæresteforhold før. Han nævner, at han har haft forhold i mange år før dig. Jeg får lyst til at spørge, om han har dårlige erfaringer fra dem, så han ikke er tryg ved at binde sig til dig?

Blå mærker fra tidligere forhold kan nemlig spille ind i nye forhold. Er det en mulighed, at du spørger ham, om han har dårlige oplevelser fra tidligere, og om det er det, der gør, at han ikke er klar til at binde sig til dig?

Jeg kan varmt anbefale dig at spørge ham. Det behøver nemlig slet ikke at handle om hans kærlighed til dig. Hvis der ligger dårlige oplevelser fra hans fortid, kan det være en god idé for ham at få snakket om de blå mærker og finde ud af, hvad de handler om.

Måske kan du bruge input fra vores artikel Når fortiden gør ondt.

Valget er dit

Hvad tænker du, efter at du har læst mit svar indtil nu?

  • Er han værd at kæmpe for?
  • Er det rimeligt at vente på ham?
  • Er det vigtigt at give dig selv frihed, så han ikke bare tror, at du står til rådighed for altid?

Prøv at overveje, hvor du står. Og handl ud fra der, hvor du er.

Måske kan du hente flere input i vores artikel Skal jeg blive eller gå fra min kæreste? og i vores tema om kærestesorg.

Jeg ønsker dig det bedste.

Mange hilsner
Hanne Esmarch