Elsker hun mig stadig? Bliver vi kærester igen?
Hey. Min kæreste slog op med mig for et par uger siden. Hun ringer til mig og siger, hun ikke tror, vi skal være sammen mere. Hendes begrundelse er, at det ikke er mig overhovedet eller noget personligt men ren og skær, fordi hun ikke er klar til at være i et forhold, men det troede hun, da hun spurgte, om vi skulle komme sammen.
Og jeg tror på hende, for jeg ved, hun også har skrevet til en fælles ven, at hun godt kan lide mig, men hun føler venskab lige nu og ikke kærlighed, da det er for meget for hende, og vi er to forskellige steder, og hun er stadig rigtig påvirket fra sit sidste forhold.
Før vi blev kærester, var vi venner med fordele i noget tid. Så skrev hun til mig, at hun ikke havde de samme følelser for mig, som jeg havde for hende, og vi kun skulle være venner.
Jeg ved, jeg har skrevet meget men vil bare høre: Har hun stadig følelser for mig? Elsker hun mig stadig? Kommer hun tilbage til mig? For jeg er ikke klar til at miste hende.
Undskyld for den lange besked. Og tak for jeres tid.
Mand, 28 år
(forkortet af red.)

SVAR:
Kære unge mand
Selv tak for tiden. Du skal ikke undskylde din lange besked. Det er godt at sætte ord på følelserne, og jeg vil meget gerne læse det, du skriver og svare dig – så tak for at du skriver!
Først vil jeg sige, at jeg ikke kender din veninde, så det bedste jeg kan give dig er mit gæt på, hvad der sker.
Elsker hun dig stadig?
Lad mig gå lige til sagen: Du spørger om hun stadig elsker dig. Nej, det tror jeg ikke hun gør af den simple grund, at hun har slået op med dig. Hvis hun havde elsket dig, ligesom du elsker hende, var hun blevet sammen med dig. Jeg er ked af at sige det, for du havde sikkert håbet på et andet svar.
Hun siger, at det ikke har noget med dig at gøre, og at du ikke skal tage det personligt. Normalt betyder det: “Jeg holder meget af dig, jeg ønsker ikke at såre dig, men jeg er ikke forelsket i dig mere. Du har ikke gjort noget forkert, du er ikke forkert, men du er ikke den, jeg elsker. Du er ikke den, jeg ønsker at være partner med.”
En risiko ved at være venner med fordele er, at man kan få følelser for den, man går i seng med. Det kan være dybe og ægte følelser, som jeg fornemmer, du har. Det kan også være noget mindre stabilt, som det jeg tror hun oplever.
Vi vil finde forklaringer
Det gør meget ondt at få den besked. Mange af os har prøvet at dulme den smerte med begrundelser for afvisningen for at prøve at beskytte os selv mod den rå smerte. Du nævner en ekskæreste, der ikke var et rart menneske som grund til, at hun ikke er klar lige nu.
Det kan sagtens være sandt. Måske har hun bare fundet ud af, at hun ikke elsker dig, uden at det har noget med ekskæresten at gøre. Det gør ondt at skrive, og jeg tror, det gør endnu mere ondt at høre. Men det er vigtigt for at besvare dit næste spørgsmål: “Kommer hun tilbage til mig?” Det er der ingen der ved, og måske ved hun det ikke engang selv.
Kommer hun tilbage?
Mit gæt er desværre, at hun ikke kommer tilbage. Det tror jeg, fordi (hvis jeg forstår dit brev rigtigt) så er det anden gang, hun er lidt svævende eller dobbelt i det, hun siger. Men selvfølgelig kan jeg ikke vide det med sikkerhed.
Den usikkerhed kan være rigtig svær at være i. Derfor vil jeg give dig nogle råd, som du kan bruge, hvis du vil:
1. Lad være med at være venner. For du kan ikke være kun ven med hende, som du har det nu. Desuden bliver hun ikke fristet til at bruge dig følelsesmæssigt eller seksuelt uden at ville have dig helt som kæreste. Du skal passe godt på dig selv ved slet ikke at se hende.
2. Overvej at droppe al kontakt med hende. Giv hende lov til at mærke, hvordan livet helt uden din kærlighed, dit venskab, din nærhed, støtte og omsorg er. Det kan være din eneste chance for at få hende tilbage, at hun for alvor mærker, hvad det vil sige at undvære dig.
Skriv måske: “Jeg elsker dig, og du er ikke klar til at være min kæreste. Jeg ønsker kun at have dig i mit liv som min kæreste og ikke som ven, så derfor skal vi ikke have kontakt mere. Hvis du skifter mening, er du velkommen til at kontakte mig, men kun hvis du ønsker, at vi skal være kærester. Måske vil jeg stadig have lyst til at være sammen på det tidspunkt. Jeg ønsker dig alt det bedste i livet.”
3. Det er svært ikke at tænke på en, man elsker. Men en vej at gå er at have gode ting i sit liv. Gør ting du kan lide, vær sammen med mennesker du kan lide, gør ting der er bøvlede og nyd tilfredsstillelsen og stoltheden bagefter.
Hvis du frygter, det bliver svært, kan det her svar til en anden måske hjælpe dig: Der er gået mere end to år – kommer jeg nogensinde over hende?
Jeg ønsker dig alt det bedste og Guds velsignelse over dit kærlighedsliv!
Kærlig hilsen
Anne Kathrine Wagtberg