Skal jeg vælge ham eller ham – eller ingen af dem?

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er mega forvirret og fortabt, hvad angår hvem jeg skal vælge som partner. Jeg har været kæreste med en (langdistance forhold) i 8 år, altså siden jeg var 16 år. Vi har haft vores ups and downs men har været vildt forelsket i ham i alle de år, selvom han kunne være en nar, og han gjorde masser af ting, som jeg ikke synes om. Men til gengæld ved jeg, at han elsker mig af hele sit hjerte.

Sidste år mødte jeg en ny fyr. Efter noget tid slog jeg op med min første kæreste og blev kæreste med den nye, og det gik bare så hurigt. Samtidig skrev min ex til mig og prøvede at tage mig tilbage. Han er virkelig mere forelsket i mig end før.

Den nye fyr er så sød og betænksom og kærlig. Der er selvfølgelig flere ting, jeg ikke synes godt om, men det er minimalt. Dog har jeg altid følt, at det måske ikke kommer til at gå med ham.

Jeg er splittet og ved ikke, hvem jeg skal vælge. Kan lide dem begge og har følelser for dem begge. Jeg opdager det først, når jeg holder pause med vedkommende... Hvem skal jeg vælge?

Eller hvordan ved jeg, hvem jeg egentlig vil, og hvem der er bedst for mig? Hvad er de steps, jeg skal tage for at finde ud af dette?! Stort dilemma, der har påvirket mig i måneder og tror, jeg er begyndt at blive alt for deprimeret, fordi jeg ikke kan løse dette problem.

M, 24 år

(forkortet af red.)

SVAR:

Hej M

Tak for dit spørgsmål og ønske om vejledning.

Når jeg læser din besked, kan jeg udmærket huske, hvor smigret jeg selv blev, dengang jeg stod i en situation nærmest identisk med din. Det er dejligt at føle sig elsket så højt, og samtidig skaber det utrolig meget uro i kroppen.

Alle har fejl

Du skriver, at du altid har følt, at det måske ikke kom til at gå med din ex, og at den nye fyr har nogle ting, du ikke synes godt om. Ingen er perfekte og uden fejl. Så hvis du skal lave fejlfindingslisten, skal du lave dem over værdier, du ikke kan eller vil undvære.

Når du går, elsker jeg dig mest

Du skriver, at både du og fyrene har stærke følelser, når I er lige ved at miste hinanden. Det er helt normalt, at de følelser, man har for andre, bliver stærkere, når vi er lige ved at miste dem.

Den sandhed har også flere sangskrivere fået øjnene op for. Derfor giver det også god mening, at du egentlig ikke vil forlade nogle af fyrene, og de heller ikke vil af med dig. I er altså i en låst situation.

Træk dig

Du skriver, at det har gået dig på i lang tid, og du er ved at blive deprimeret af det. Lyt derfor til din krop. Jeg hører det du skriver, som om du skal trække dig. Sluk telefonen og andet støj og gå en tur. Gå først en tur alene og måske endda i lang tid.

Mærk med dig selv, om du er tiltrukket af den nye fyr, fordi han fysisk er tæt på dig, og din ex er langt væk. Mærk efter, hvad det er ved dem, du bliver tiltrukket af.

Tal med en veninde

Jeg vil foreslå dig at tale med en veninde om det bagefter og bede hende om kun at lytte. Nogle gange bliver der skabt mening i de ord, vi taler.

Det kan også give mening at bede en bøn og lade tankerne få frit løb. Nogle gange kan det give en følelse af lettelse, fordi man så har placeret tankerne hos en anden person. Du kan bede Gud om at være med i det valg, du skal træffe på en måde, så du kan mærke det.

Hvad er vigtigt for dig?

Det er vigtigt, at du tager stilling til, hvad du vægter som værdifuldt i et forhold fremover. Hvis man tænker et forhold som noget, der skal vare ved i lang tid – og måske endda hele sit liv – er det vigtigt at tage stilling til, hvilke værdier man vil leve ud fra.

Kun du kan træffe din beslutning

Det er kun dig, der kan træffe den endelige beslutning om, hvad du vil. Måske ender det med, at du vælger en af dem, og måske vælger du helt at trække dig fra begge. Det er din beslutning alene.

Når du har truffet en beslutning, så find ro i den. Lad ikke tankemylder overtage dit sind igen, for det lyder til at dræne dig for kræfter. Find hvile i beslutningen, før du lader fyrene få besked. Og hold fast i din beslutning, selvom dine følelser sikkert stadig vil være der i et stykke tid.

Måske kan du hente inspiration til dine overvejelser i vores artikler
Skal jeg blive eller gå fra min kæreste?
Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
Kærlighed og forelskelse
Hvad er jeg værd?

Andre har stillet lignende spørgsmål, så du kan måske også få noget ud af at læse svar til dem:
Hvem af de to søde fyre skal jeg vælge?
“Luksusproblem” – hvem skal jeg vælge?
Hvem skal jeg vælge?

Held og lykke
Kh Louise