Hvem af de to søde fyre skal jeg vælge?
Hej adamogeva.
Jeg skriver, fordi jeg er blevet vild med to rigtig søde fyre. Den ene vil jeg kalde P og den anden C.
Jeg synes, at begge giver mig tryghed men på hver deres måde. P giver mig tryghed ved at lave sjov, sige sin mening og passe på mig. Til gengæld kan hans mening lyde lidt hårdt sagt en gang imellem, men de fleste gange hjælper det. Men C er stille og rolig, nede på jorden, smilende, vi har samme humor, og han kan få mig ned, når jeg er oppe at køre. Det at få mig kølet ned kan P også, men der skal lidt mere til.
P og jeg kender hinanden via min eks, og jeg har kendt ham i et godt stykke tid. Men C har jeg kendt gennem mit sidste skoleår, og selvom vi ikke har haft kontakt i nogle år, skriver vi sammen, som om vi har haft kontakt hele tiden.
P ses jeg med, mens jeg lige nu kun skriver med C. De giver mig begge ro, og jeg ved at jeg skal følge mit hjerte, men det er, som om min ene halvdel går efter C og den anden efter P. Er 100 procent på, at P er vild med mig, og C er jeg også 100 på men ved ikke, om han er klar til en kæreste endnu. Hvem skal jeg vælge?
I, 23 år

SVAR:
Kære I
Tak for dit spørgsmål. Jeg tænker flere ting, når jeg læser det du skriver.
Mærk grundigt efter
For det første tænker jeg, at det kun er dig selv der i sidste ende kan komme frem til, hvem du skal vælge af de to. Du skriver noget om, hvilke ting de to mænd kan bidrage med ind i dit liv, og at de begge gør noget godt for dig på forskellige måder.
Er der mon en af dem, der responderer mere positivt og kærligt på det, du giver til ham, end den anden gør? Er der en af dem der udtrykker sin kærlighed til dig og viser dig, at han gerne vil være sammen med dig? Og som gør det mere end den anden? Føler du dig mere ærlig og som dig selv, når du er sammen med den ene frem for den anden?
Forelskelse og kærlighed
Kærlighed er jo ikke noget, man kan regne ud bag et skrivebord og finde frem til ved at se på fordele og ulemper. Kærlighed er noget, der vokser frem, mens man lærer hinanden at kende, og mens man finder ud af, hvad man kan bidrage med ind i hinandens liv. Du ses med den ene og skriver med den anden. Måske skal der gå mere tid, inden du kan mærke, om en af dem vækker kærligheden i dig? Måske er du ikke forelsket i nogen af dem endnu men mere tiltrukket af dem? Måske er det derfor, du ikke helt kan vælge.
Du kan læse mere om det i vores artikler Kærlighed og forelskelse og Ridderen på den hvide hest.
Tag ansvar
En anden ting jeg tænker, når jeg læser dit brev er, at du flere gange skriver at de begge – på forskellige måder – kan “få dig ned når du er oppe at køre”. Jeg ved jo ikke helt, hvad du mener, når du skriver det, men jeg tænker, det kunne være en rigtig god ide, at du selv blev den bedste til at være den, der får dig ned når du er oppe at køre. Hvis du lægger den opgave over på en mand og måske også prøver at finde frem til, om du vil være sammen med ham ud fra, hvor god han er til at få dig ned, så fralægger du dig ansvaret for at tage hånd om dine egne følelser og reaktioner.
Arbejd med dig selv
Jeg tænker, det er meget vigtigt, at du kan kontrollere dig selv, når du er oppe at køre, for ellers kan de ture op meget hurtigt blive til konflikter og skænderier mellem jer. Lige nu er det måske bare lidt sjovt og hyggeligt, at de to mænd kan se en opgave i at berolige dig, men det kan meget hurtigt vende og blive til noget, der er knap så sjovt og hyggeligt. Derfor tror jeg, det er en vigtig prioritering i dit liv lige nu, at du arbejder med det der sker, når du er oppe at køre og finder frem til de redskaber, du har brug for hos dig selv for at komme ned igen på en god måde. Måske har du brug for en til at hjælpe dig med at finde de redskaber. Du kan fx kontakte en af dem, du finder på vores side Ressourcer, eller du kan finde en anden person, som du har tillid til, der kan hjælpe dig med det.
Måske kan du få noget ud af at læse artiklen Hvad er jeg værd?
Jeg håber, der er noget i det, jeg har skrevet, som du kan bruge til noget godt.
De bedste hilsner
Eva