Savner jeg ham, eller er det bare tanken om, at han har en ny?
Hej brevkasse. Jeg slog op med min kæreste for under 3 uger siden, vi har været sammen i ca. 5 måneder. Jeg slog mest af alt op, fordi jeg har nogle veninder, som kunne se, at jeg ikke havde det godt og fordi jeg syntes, at der manglede noget i ham, noget mere mand..
Vi har skrevet meget sammen, efter jeg slog op, og vi savnede hinanden. Og en dag fik jeg sådan en lyst til at se han, se film med ham og komme tæt på ham, fordi jeg savnede ham så meget. Vi pjækkede så sammen for skole og hyggede og så film, men som det altid sker, kom vi til at være sammen igen, da jeg var hjemme ved ham. Men han fortalte mig så også, at han havde fundet en ny pige, som allerede havde været hjemme ved ham og som han havde kysset med. Jeg blev selvfølgelig meget ked af det, fordi jeg savnede ham og han havde også sagt, at han savnede mig rigtig meget.
Jeg sagde til ham, at jeg ikke vil snakke med ham i lang tid, fordi jeg ikke synes, der er acceptabelt, at opføre sig sådan over for mig og heller ikke over for den nye pige.. han sagde også, at han ikke regnede med, at det vil holde med ham og hende den nye, men hvad skal jeg bruge det til?..
Jeg føler mig rigtig meget trådt på og rigtig ked af det.
Nu kommer så mit spørgsmål til jer. Jeg kan ikke finde ud af, hvad jeg skal gøre, jeg er i tvivl, om jeg savner ham, eller bare ideen om en kæreste eller om jeg reagerer så stærkt, fordi han har fundet en ny pige, efter kun 3 uger fra hinanden.. han sagde jo, han stadig savnede mig, men hvorfor ville han så have sex med mig, når han har fundet en ny?
Jeg bliver så ked af det, hver gang jeg tænker på ham.
Jeg håber I kan hjælpe mig lidt med at finde ud af det hele, eller give nogle gode råd til at komme videre :)
Signe, 19 år

SVAR:
Kære Signe.
Tak for dit brev.
Jeg synes, du har fat i noget meget vigtigt, når du skriver, at du er i tvivl, om du savner din eks kæreste eller bare ideen om en kæreste. Du skriver også, at det kun er 3 uger siden i slog op, og i den forbindelse kan jeg godt forstå, at du undrer dig over, at han allerede har fundet en ny kæreste, som han har været sammen med.
Sorgen er helt naturlig
At slå op med en kæreste giver altid kærestesorg, fordi man siger farvel til noget, man på et tidspunkt havde været glad for. I den sorgproces kan man komme i tvivl, om det nu også var en god ide at slå op, og det viser sig ofte i form af savn, hvor man har lyst til at være sammen igen. Men her tror jeg, det er vigtigt, at du husker dig selv på, hvorfor du slog op. Du skriver, at det ikke var godt for dig at være sammen med ham, hvilket du helt sikkert bedst ved. Der er som regel altid en god grund til, at man slår op.
Jalousi eller savn?
I forhold til jalousi, tænker jeg, det er helt almindeligt, at reagere på at ens eks kæreste får en ny kæreste, men prøv at mærke rigtig efter i dit indre, om det nu også er jalousi eller om det er noget andet, fx savnet over ikke at have en kæreste.
Du skriver, at du ikke vil tage kontakt til ham i en lang periode, hvilket jeg synes er en fornuftig ide, for på den måde kan du få ro til at tænke over, om du vil tilbage til din kæreste, eller om det er slut.
Pas godt på dig selv
Overvej også hvad det indebærer, hvis du bliver ved med at skrive sammen med ham og mødes. Umiddelbart tænker jeg, at du risikerer at blive såret, hvis du sige ja til mere, end du har lyst til.
Du spørger om, hvorfor din eks kæreste ville have sex med dig, når han allerede havde fået en ny kæreste. Jeg kan af gode grunde ikke svare på, hvorfor han gjorde, som han gjorde, men jeg forestiller mig, at han også har kærestesorg. Måske er hans måde at tackle sorgen på, at finde sig en ny kæreste hurtigst muligt for ikke at mærke, hvor ked af det, han er. Jeg er enig med dig i, at det ikke er okay at have sex med dig samtidig med, at han har gang i en ny pige, men jeg vil også minde dig om, at du har et ansvar i forhold til at sige nej til sex, når du har slået op med ham. I det hele taget synes jeg, at man skal passe godt på sig selv og ikke sælge ud af sig selv for enhver pris.
Giv dig selv tid
Jeg kan godt forstå, at du savner en kæreste, men und dig selv en lille pause, inden du kaster dig ud i et nyt forhold. Det er altid godt at få styr på følelserne, inden man lukker en ny person ind i sit liv.
Jeg håber, du kan bruge svaret og at du i den kommende tid må passe godt på dig selv. Det er helt okay at tage en lille ”kærestepause” og ikke bare lade sig styre af sine følelser i jagten efter kærlighed.
Kærlig hilsen
Annette Hassingboe