Pinlige våde drømme og lille penis – er jeg normal?

Vis spørgsmål

Jeg er begyndt at få lidt sæd, og jeg synes, det er pinligt at snakke om, fordi jeg fik sæd ud i dynen.

Mine venner siger, at jeg har en lille pik.

J, 11 år

SVAR:

Kære J

Du fortæller, du har fået en udløsning (sæd), mens du sov, og du synes, det er pinligt. Desuden siger dine venner, du har en lille penis.

Lidt om sædafgang

Mulighed for sædafgang er en naturlig del af puberteten. Sædvæske er ikke meget anderledes end spyt – det er helt naturligt og bestemt ikke ulækkert. Det kan dog være meget upraktisk. De fleste drenge oplever udløsning om natten (kaldet en våd drøm). Det sker typisk sjældnere med alderen, for det er hjernens måde at teste kroppens funktioner på.

Se evt. denne artikel, som handler om din naturlige udvikling i puberteten: Fra dreng til mand. Eller denne, som bl.a. handler om udløsning: Sæd og udløsning.

Størrelse på penis

Din penis vokser meget i disse år (den første artikel fortæller også om størrelsen på penis). Drenge har det meget med at måle, men det giver faktisk ikke rigtigt mening. Ved rejsning udlignes de fleste forskelle i størrelsen nemlig – det ser vi som drenge bare sjældent.

Når det er sagt, skal man ikke sige om andres penisser, at de er små. Det er privat, og du skal sige fra, hvis du synes, det overskrider dine grænser.

Snak med en voksen

Til sidst vil jeg nævne, at det er godt at finde en voksen eller ældre ven, du har tillid til, som du kan dele spørgsmål og bekymringer med. Hvis du ikke umiddelbart har det, så er du velkommen til at skrive igen. Det gælder også, hvis du har flere spørgsmål, som du gerne vil have svar på.

Mvh Jonas