Pige 13 år: Hvordan kan jeg tabe mig?
Hej
Jeg er en pige på 13 år, som gerne vil tabe mig. Jeg er 159 høj og vejer omkring 50 til 56 kg.
Jeg har prøvet motion, og jeg går også til håndbold, men ved ikke hvad ellers jeg kan gøre for at tabe mig. Jeg har virkelig meget fedt på kroppen.

SVAR:
Hej pige på 13 år
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk; det er altid godt at få sat ord på det, der fylder.
Hverken for meget eller for lidt
Det lyder ikke, som om du er hverken overvægtig eller har for meget fedt på kroppen. Jeg synes faktisk, det lyder, som om du er en rigtig fin pige, der vejer lige det, du skal. Du skriver, at du vejer mellem 50 og 56 kg; det er et lidt stort spring. Dog er det almindeligt, at vægten kan svinge 2-5 kg over nogle uger.
Du kan læse mere om udviklingen af pigers krop i puberteten i artiklen Fra pige til kvinde.
Bevægelse
Det er super fint, at du spiller håndbold, og det er en rigtig god måde at få motion og få bevæget kroppen. Det er nemlig det, der er vigtigt, når man taler om, hvad der er det sundeste. Det er at bevæge sig og være almindeligt aktiv hver dag.
Tænke over kosten
Det er selvfølgelig også sundt at tænke over, hvad man spiser. Det, der er godt at spise for at holde sig sund og slank, er at spise mad med meget fiber og lidt sukker og fedt. Børn og unge i din alder har stadig brug for en del fedt, for at kroppen og hjernen kan udvikle sig, som de skal.
Noget der er godt at spise er fx havregryn, rugbrød, frugt og grønt, kød og mælkeprodukter. Du kan prøve at spise det sunde i hverdagen, og så er det ok at spise lidt slik og kage i weekenden.
Det er vigtigste er altså at holde sig sund, så vil slankheden komme bagefter.
Jeg håber, mit svar giver mening for dig, og at du kan bruge det til noget.
Kærlig hilsen
Marianne