Oplever mindre følsomhed - har jeg ødelagt noget ved min krop ved at onanere?
Hej Brevkasse
Jeg har onaneret med jævne mellemrum siden jeg var 7 år. Og jeg husker, at min klitoris var meget mere følsom som barn, end den har været det sidste lange stykke tid. Har jeg ødelagt noget inde i min krop? Og hvis jeg har, kan jeg så gøre noget for at det kan blive som før?
Den 18-årige kvinde

SVAR:
Hej 18-årige
Tak for dit spørgsmål. Det er helt naturligt at udforske sin krop, og det er godt at du tør stille spørgsmål og søge råd når du oplever problemer.
Hvad er klitoris?
Klitoris er et meget følsomt område lige foran kønslæberne. Det svarer lidt til mandens hovedet på penis og kan ligeledes svulme en smule op ved stimulation.
Klitoris er meget følsomt pga. mange nerveender, der registrerer berøring og sender besked til hjernen, der tolker det som seksuel nydelse.
Denne proces kan påvirkes af flere faktorer, som kan være årsag til din ændrede opfattelse af følsomheden.
Følsomhed kan blive mindre
Klitoris kan ved gentagen stimulation blive mindre følsom, da kroppen vænner sig til berøringen, og derfor responderer med mindre besked til hjernen. Det er ikke fordi der er noget i klitoris som er ødelagt, men det er nerverne, der sender mindre besked af sted til hjernen. Det er ofte en langsom tilvænningsproces ved meget hyppig onani og en form for toleranceudvikling.
Der er meget individuelt, hvor meget denne del kan betyde, og følesansen kan sagtens bedres igen, ved mindre hyppig og/eller anderledes stimulation.
Hormoner og følelser
Følsomheden og den seksuelle nydelse hænger dog også meget sammen med den hormonelle balance, som ændrer sig gennem livet og ikke mindst følelser og relationer.
Følsomheden kan f.eks. opleves meget forskellig afhængig af situationen. Der kan f.eks. være stor forskel på følsomheden ved onani alene eller ved seksuel stimulation fra en person man elsker og er tryg ved.Ligesom den samme berøring kan føles ubehageligt, hvis man er utryg eller ligefrem får overtrådt sine grænser.
Derfor kan din ændrede opfattelse af følsomheden i klitoris også hænge sammen med at det var nyt, pirreligt og spændende da du var yngre, mens onani nu er noget mere forudsigeligt og velkendt, der ikke vækker de samme følelser.
Men det betyder også, at følsomheden sagtens kan blive anderledes, når det bliver forbundet med andre følelser og kærlig relation.
Jeg håber, du kunne bruge dette svar.
Du har ikke ødelagt noget i din krop, men jeg vil måske opfordre dig til, at skrue lidt ned for onanien, for at det fortsat kan være noget rart, og måske tænke på andre måder du kan gøre noget rart for dig selv, der måske ikke nødvendigvis er seksuelt relateret.
Du kan også læse mere her:
https://adamogeva.dk/svar/har-brugt-vibrator-i-11-aar-kan-jeg-faa-foelsomheden-i-klitoris-tilbage
https://adamogeva.dk/artikel/om-onani-mest-for-piger
https://adamogeva.dk/svar/kan-min-klitoris-blive-foelsom-igen-efter-brug-af-vibrator
Venlig hilsen Signe