Har brugt vibrator i 11 år – kan jeg få følsomheden i klitoris tilbage?

Vis spørgsmål

Hejsa

Jeg skriver, fordi jeg er gået hen og blevet bekymret. Jeg har siden jeg var 12 haft en vibrator og har gjort stort brug af vibratorer og kan mærke nu, at jeg ikke er så følsom, når jeg prøver med hånden. Som om den er svitset af. Jeg er ikke særlig følsom nogen steder dernede, og det går mig på, fordi jeg savner at kunne mærke det hele.

Er der noget, man kan gøre kirurgisk for at genvinde den her følsomhed, eller er det bare ødelagt for evigt? Kan man få nerverne/følelserne tilbage?

Er på minipiller, ved ikke om det spiller en rolle?

D, 23 år

SVAR:

Hej D

Tak for dit spørgsmål. Det er aldrig rart at gå og være bekymret – så det er sejt, at du gør noget ved det og søger hjælp.

Kan brug af vibrator gøre følelsesløs?

Det lyder, som om du selv har observeret, at du er blevet mere følelsesløs omkring klitoris over tid. Derfor tænker jeg, at det sagtens kan hænge sammen med dit brug af vibrator.

Vores nerveender vænner sig i høj grad til den stimuli, de bliver udsat for. Det vil sige, at oplevelsen af den samme stimuli ændres, hvis man udsættes meget for den. De fleste sexologer anbefaler derfor, at man ikke bruger vibrator altid men holder pauser med at bruge den, så anden stimuli også kan mærkes. Desuden er det en god ide ikke at bruge en vibrator i skeden, da det vil nedsætte følsomheden.

Kan man gøre noget kirurgisk?

Det korte svar er nej. Det her handler om nervernes følsomhed og hjernens forventning. Det kan ingen kirurg hjælpe på. Det handler om at ændre dine vaner og have tålmodighed.

Kan minipiller spille en rolle?

Her er svaret også nej. Nedsat følsomhed af kønsorganer er ikke en kendt bivirkning til brug af minipiller.

Mit råd til dig

Jeg vil derfor råde dig til at holde en lang pause med vibratoren. Mit bedste bud vil være, at du i pausen genvinder følsomheden stille og roligt. Det kan godt tage lang tid. Og jeg kan ikke garantere, at det bliver præcis, som du husker, det en gang har været. Men jeg er overbevist om, at du kan få større følsomhed i skridtet ved at stoppe med at bruge vibrator.

Jeg har fundet et par svar i vores brevkasse og en artikel, som du kan læse og måske få lidt ud af:
Onani med massageting – kan det påvirke orgasme senere?
Kan min klitoris blive følsom igen efter brug af vibrator?
Om onani – mest for piger

Jeg håber, du fik svar på dit spørgsmål. Du er altid velkommen til at skrive til os igen.

De bedste hilsner
Amalie