Min kæreste er under 15 år – kan jeg få problemer med loven?

Vis spørgsmål

Hvis min kæreste er under 15 år, skal jeg så være bange for at få problemer med loven?

C, 15 år

SVAR:

Kære C

Loven om den seksuelle lavalder

Den seksuelle lavalder er 15 år, og det betyder, at en person over 15 år ikke må have sex med en person under 15 år. Så ja, det er ulovligt for dig at have sex med en pige, som er under 15, når du selv er 15 eller derover.

Loven er blevet lavet dels for at beskytte børn mod seksuelle overgreb, og dels fordi man vurderer, at børn under 15 år ikke er modne nok til at have et sexliv. Ved at have sex risikerer man jo også at blive gravid, så loven er på den måde også en god beskyttelse mod, at man pludselig skal være far eller mor på et alt for tidligt tidspunkt i sit liv.

Pas godt på dig selv og din kæreste

Men loven betyder ikke, at når man så er 15, er man automatisk klar til at have et sexliv. Jeg har faktisk lyst til at udfordre dig på at vente med at have sex i det hele taget. Sex er, som jeg ser det, en gave, vi har fået, som vi skal passe godt på og værne om, og som trives bedst i helt trygge rammer. Sex er dejligt og trygt mellem to, som elsker hinanden og kender hinanden, og ikke har hinanden “på prøve”, som det jo er, når man er kærester. Samtidig kan sex også gøre jer ondt, hvis I fx overskrider hinandens grænser, eller hvis jeres kæresteforhold går over, efter at I har været meget tæt på hinanden seksuelt.

Jeg vil gerne anbefale dig at læse disse to artikler: 10 gode grunde til at vente med sex og Sex og følelser. Det er under alle omstændigheder vigtigt, at du respekterer din kærestes grænser og vilje.

Kærester deler meget andet end sex

Jeg vil opfordre dig og din kæreste til at bruge en masse tid på bare at være venner og lære hinanden godt at kende. At kende hinanden rigtig godt, være trygge ved hinanden og være hinandens bedste venner er i virkeligheden det vigtigste i et kæresteforhold. Måske kan du og din kæreste sammen læse nogle artikler og svar fra temaet Kæresteliv, så I får ideer til, hvad I kan lave sammen og få et godt og stærkt kæresteforhold.

Kærlighed handler også om at sætte fri og give plads til hinanden – ikke til at binde hinanden med forventninger om noget, den anden slet ikke har lyst til.

Med venlig hilsen
Benjamin Hougaard