15- og 14-årig har haft sex – er det strafbart?

Vis spørgsmål

Hej

Mig og min kæreste har været kærester i noget tid, og vi hygger os sammen og føler os trygge ved hinanden og stoler på hinanden. Vi blev enige om, at vi gerne ville prøve første gang sex sammen, og det var godt, så vi har gjort det flere gange.

Men mit spørgsmål er: Hvis det nu skulle gå galt, hvis fx kondomet går i stykker, og hun bliver gravid, er det så strafbart for den 15-årige, lige meget om hun siger, at vi begge var enig og havde tiltro til hinanden?

X

SVAR:

Kære X

Tak for dit spørgsmål.

Jeg skriver et forholdsvis kort svar, for der er rigtig mange gode artikler her på AdamogEva.dk om det emne, du spørger til. Prøv fx at se dette opslag i vores leksikon: seksuel lavalder og læs nogle af de artikler og svar, der bliver henvist til.

Det er ifølge loven strafbart at have sex med en person under 15 år. Men når man er så jævnaldrende, som I er, vil I ikke blive straffet. Så der er ikke grund til at bekymre sig for det.

Det er rigtig godt, at I bruger kondom, for en graviditet som 15-årig har bare kæmpestore konsekvenser.

Overvej om I skal vente med sex

Du har skrevet til os på AdamogEva.dk, og vi står for en kristen holdning til sex, før man er gift. Derfor kommer der her en opfordring til at tænke jer rigtig godt om. Det er virkelig vigtigt at passe på sig selv i forhold til sex. Ikke kun rent kropsligt, men i særdeleshed også psykisk.

Sex er – ifølge min overbevisning – tiltænkt et par, som er gift. Og det er simpelthen, fordi man i et ægteskab er sikre på hinanden – for man lover at være sammen, indtil man dør. Både når det er nemt, og når det er surt at være sammen.

Når man har sex, kan man risikere at føle usikkerhed og blive såret, fordi man viser sin mest sårbare side. Og hvis kæresteforholdet slutter – er man så sikker på, at der stadig er fortrolighed?

Hvis du vil, kan du i de her artikler læse mere om vores begrundelser for at vente med sex:
10 gode grunde til at vente med sex
Værd at vente på
Sex og følelser

Måske kan du og din kæreste læse artiklerne sammen og snakke om dem og finde ud af, om I er enige eller uenige i det, der står.

Jeg håber, du kan bruge mit svar.

Mvh Karen