Mig og min netkæreste – fungerer det?
Okay, så det her bliver sikkert et meget langt dilemma, men her kommer det:
Jeg er 11, og min netkæreste 14. Vi har været sammen i snart fire måneder, og jeg elsker ham så meget. Han respekterer mine grænser, og hvis han går over stregen, skriver jeg det til ham, og så forstår han. Nogle gange kan det godt være lidt grænseoverskridende, og jeg kan tit mærke, han er tre år ældre end mig.
Det hele gjorde det værre, da jeg skulle afsløre, jeg så porno. (Som jeg takket være jer heldigvis er holdt op med.) Fordi han blev hverken sur eller overrasket. Han forstod mig, og som det værste fortalte han mig, at det gjorde han også selv. Han virkede bare ikke, som om han prøvede at stoppe med at gøre det, og det er det, der får mig til at tvivle på ham ... Fordi vi begyndte at skrive om det, hvad porno vi så, og så skrev han, at han tit tænkte på os på den anden måde, når han så porno. Bagefter skrev han: “Woaw, jeg ser en video og forestiller mig allerede om os. Vil du se? Det er ikke noget vildt.” Og som han skrev, så var det ikke noget vildt, men har ikke lyst til at vide, når han ser porno, og når han ikke gør. Men ellers har han ikke gjort noget siden.
Synes også det er vigtigt at fortælle, at mine forældre godt ved, vi er sammen men ikke det, at han ser porno! Men han kan også finde på at spørge om nogle lidt mærkelige ting som fx: “Har man sex det samme sted, som man føder?” og “Vil du gerne have sex med mig, mens du er gravid?” Fordi vi elsker hinanden så meget, at vi ønsker at mødes en dag i fremtiden og måske endda få børn og blive gift.
Mine spørgsmål er så:
Hvad skal jeg gøre? Er aldersforskellen for stor? Er det mærkeligt? Er jeg mærkelig??
Den forvirrede, 11 år

SVAR:
Kære forvirrede
Tak for din mail. Jeg er helt imponeret over, hvor velformuleret du er, selvom du kun er 11 år.
Du er helt normal
For ja, du er jo kun 11 år, og det bliver nok lidt omdrejningspunktet i mit svar. Jeg synes nemlig ikke, du er mærkelig overhovedet. Du mærker følelser og har lyst til at prøve ting, som alle andre også har, så der er ikke noget mærkeligt i det. Til gengæld synes jeg, du er meget ung. Meget ung i forhold til at have en kæreste på nettet og meget ung i forhold til, at sex fylder så meget i jeres forhold. Det virker, som om tanker og skriverier om sex fylder meget, og det peger jo i retning af, at det også ville komme til at fylde en del i jeres forhold, hvis I skulle mødes og være sammen.
Porno er noget bras
Du skriver, at han ser porno, og at du også har gjort det (og hvor er det fedt at høre, du er holdt op med det! Virkelig godt.) Porno har intet med virkeligheden at gøre; det er fyldt med en forskruet tilgang til forholdet mellem mand og kvinde, og det gør intet godt for dem, der kigger på det – tværtimod!
Sex er en smuk gave
Det er ikke mærkeligt, at sex fylder i tankerne, når man begynder at mærke sin krop som teenager. Det er helt i orden og en del af en sund udvikling. Gud, som har skabt os, har også skabt lysten til sex, og det er noget smukt og meget godt, som vi kan dele med hinanden som mand og kvinde. Jeg tror bare, der skal være nogle gode rammer og grænser omkring det, hvis vi skal udvikle os sundt, og hvis det skal blive til noget smukt. Og jeg tror, det er meget vigtigt, at man ikke kaster sig ud i det for tidligt. Følelsernes udvikling er ikke altid så hurtig som kroppens udvikling, så når kroppen er parat til sex, er det ikke det samme, som at vores følelser er parate, og jeg tror, det er meget vigtigt, de to ting får lov til at følges ad.
Du kan læse meget mere om det i vores temaer Pubertet – mest for piger og Teenager og sex.
Pas på dig selv og vær 11 år
Så, kære forvirrede, jeg synes, det er fantastisk godt, du er stoppet op og er begyndt at stille spørgsmål til jeres forhold! Og mit svar er, at du i første omgang skal passe på dig selv og fortsætte den gode udvikling, du allerede har sat i gang ved at vælge porno fra. Jeg synes, du skal give dig selv lov til at være 11 år og vente lidt med at finde ud af alt det med kærester og sex. I kan jo godt holde kontakten over nettet og simpelthen bare vente med at mødes, til I har lært hinanden endnu bedre at kende.
Du skal også huske på, at når du kun kender ham fra nettet, kan du ikke vide, om han faktisk er 14 år, eller om han er en voksen mand. Læs mere om det at have kærester på nettet i artiklen Kontrol over dit privatliv på nettet. Du skal aldrig være alene, når du mødes med nogen, du kun kender fra nettet.
Du kan roligt vente
Jeg synes, du skal tænke dig rigtig godt om, før du mødes med ham, for jeg tror ikke, I vil det samme lige nu. Han vil gerne have sex, og det er du ikke parat til. Find ud af dig selv først, lær dig selv at kende, brug tid på dine veninder og venner, og så kan du altid senere tage hul på det andet. Hvis han elsker dig, så kan jeres forhold sagtens holde til, at I ikke mødes endnu men bare skriver sammen.
Jeg håber, du kan bruge mit svar til noget!
Kh. Eva