Hvordan slipper jeg min afhængighed af onlinerollespil med sex?

Vis spørgsmål

Hejsa! Jeg er i en meget speciel situation. For et par år siden fandt jeg et onlinerollespil om fnaf (five nights at freddy’s). Jeg havde rollespillet i lang tid, da en af dem i spillet valgte at give min onlinekarakter et kys. Det udviklede sig hurtigt, og jeg blev kastet ud i onlinesex med disse karakterer fra fnaf.

Senere blev jeg introduceret til pokémon-rollespil. Men jeg stolede for meget på min nye "ven", og vi blev for tætte. Han valgte at gøre ting ved min onlinekarakter, og jeg accepterede det bare. Senere inviterede han en anden fyr ind i vores rollespil, som direkte voldtog min onlinekarakter. Jeg blokerede dem begge, men det satte aftryk.

Gennem rollespillet blev jeg introduceret til "furry fandom". Jeg var allerede godt i gang med at se porno, efter nogle klassekammerater havde vist mig det. Så fandt jeg frem til furry porno, og det var som en helt ny verden. Men det begyndte at tage overhånd, så jeg ikke kunne tænde på rigtige mennesker. Det er svært at se forskel på kønnene på furrys, så lige pludselig var fx en penis attraktiv for mig.

Jeg valgte at stoppe med at se porno og har ikke set det i et par måneder. Det har hjulpet en del, men det har nået at lave kludder i min seksualitet. Jeg er ikke hetero mere … Jeg har brugt timevis på at finde min seksualitet. At være furry har ødelagt en stor del af mit liv.

Hvad skal jeg gøre? Jeg er stadigvæk en furry og kan ikke få mig selv til at stoppe.

Dreng, 15 år

SVAR:

Hej dreng

Tak for din henvendelse.

Onlinespil og afhængighed

Du beskriver, hvordan du er kommet ud i noget, som du ikke kan styre. Det har taget overhånd, som du skriver. Desværre har mange gjort samme erfaringer med spil. Mange onlinespil er simpelthen lavet til at skabe afhængighed.

Det er rigtig godt, du er holdt op med at se porno. Det er godt, hvis du fortsat lader være med at se det, for det giver en masse input om sex, som ikke er naturlig og påvirker dig i en dårlig retning.

Samtidig mærker du, at dit rollespil i den grad er blevet en del af dig, så du ikke kan frigøre dig. Du bryder dig ikke om det, men er alligevel afhængig.

Det typiske ved afhængighed er, at det giver et kick, som er en påvirkning af det belønningssystem, vi har i vores hjerne. Man kan blive afhængig af at få de her kicks, hvad enten det er spil, stoffer, porno eller alkohol, der giver kicket.

Når man skal væk fra afhængigheden, er det vigtigt, at man har noget andet positivt at beskæftige sig med i stedet for det, man gerne vil undgå. Noget, der påvirker belønningssystemet positivt.

Hvis du vil læse mere om afhængighed, vil jeg anbefale vores artikel Sådan skaber porno afhængighed.

Brug for hjælp

Du er blevet så opslugt af dit rollespil, at jeg tænker, du har brug for hjælp til at komme fri af det. Du har brug for at tale med en professionel, der hjælper mennesker med at komme fri af en afhængighed.

Da du kun er 15 år, vil jeg varmt anbefale, at du taler med dine forældre om din situation. Jeg er klar over, det ikke er særlig nemt, men jeg er sikker på, de vil gøre alt, hvad de kan for at hjælpe dig. Du kan måske vise dem dit spørgsmål og det her svar, så I kan tage hul på samtalen på den måde.

Du kan også tage til din egen læge og forklare, at du har brug for hjælp til at komme ud af afhængighed. Eller du kan selv opsøge en psykolog, som kan hjælpe dig med det. Hvis du ikke kender nogen, du kan spørge, har vi en liste over behandlere, vi anbefaler.

Når du får den nødvendige hjælp, vil det også give dig mere klarhed over din seksualitet, som du beskriver også er blevet påvirket af rollespillet.

Du er i en alder, hvor der sker mange ændringer i hele din krop – og i din hjerne – så der er gode muligheder for, at du kan slippe fri af afhængigheden og få det godt igen, hvis du får den rigtige hjælp.

Jeg vil ønske dig alt det bedste.

Med venlig hilsen
Inge Munk Møller