Må man blive gift efter at have sendt nøgenbilleder af sig selv?
Hej.
Jeg er en pige i slutningen af 20'erne. Jeg er personligt (luthersk) kristen og har været det i mange år.
Kort fortalt: For nogle måneder siden oprettede jeg en profil på en dating-app og kom på den måde i kontakt med en fyr. På det tidspunkt havde jeg det rigtig svært med at være single, følte mig meget ensom og søgte opmærksomhed. Derfor begyndte jeg at sende ham billeder af mig selv. Over de næste 3-4 uger begyndte jeg at have mindre og mindre tøj på på billederne. Til sidst endte det med, at jeg sendte nøgenbilleder til ham. Bare for at få opmærksomhed og få hans reaktioner på det.
Vores kontakt foregik kun over nettet og på mobilen; jeg mødte ham aldrig.
Der er sket meget siden da. Jeg nævner nogle få highlights her: Det gik op for mig, at det var forkert, jeg droppede kontakten til fyren, har slettet alle billeder, været til sjælesorg og skriftemål og er startet på en frisk igen. Jeg ved, Gud har tilgivet mig. Hurra for det!
Og jeg er dækket ind i forhold til at have kristne mennesker at betro mig til og søge hjælp hos ;-)
Dog har jeg et spørgsmål af lidt mere teologisk art, som jeg ikke har lyst til at spørge de teologer, jeg kender, om, da jeg så ville blive nødt til at fortælle dem, hvad jeg har gjort. Og det er ikke så nemt endda ...
Jeg håber på at blive gift en dag. Men må jeg godt det, når jeg har sendt de der billeder? Har jeg brudt ægteskabet? – På samme måde, som hvis man er blevet skilt fra en ægtefælle og derfor ikke må blive gift igen? Og er der forskellige syn på disse spørgsmål inden for kristne kredse?
Altså: Ud fra bibelsk vejledning må jeg så godt blive gift med en anden mand efter at have sendt nøgenbilleder til en vildt fremmed mand, jeg aldrig har mødt og forhåbentlig aldrig møder?
Jeg synes, det ville være fedt, hvis der var en præst/teolog, der ville svare på mit spørgsmål her :-).
På forhånd tak!
B, 29 år

SVAR:
Kære B
Tak for dit spørgsmål. Hvor er det godt, du bruger os, når du går og kæmper med noget! Jeg vil prøve at svare så godt som muligt på det, du spørger om. Når du beder en teolog om at svare, er det med risiko for, at det bliver langt, så jeg håber, du hænger på!
Hurra for kristent fællesskab!
Først har jeg lyst til at sige, at jeg bliver glad og taknemlig af at læse, at du har brugt både sjælesorg og skriftemål og kan hvile i, at Gud har tilgivet det, du har gjort. Og hvor er det skønt, at du har kristne mennesker omkring dig, som du har tillid til og kan bruge som netværk. Det er guld værd, og alt for mange kan desværre ikke nikke genkendende til dine oplevelser på det punkt. Så hurra for det også!
Du oplevede det som synd
Jeg tænker, at når du har søgt sjælesorg og skriftemål, er det, fordi du selv oplevede dine handlinger som synd. Og for at du kan være sikker på, hvor jeg er henne i det spørgsmål, vil jeg give dig ret: Du skabte med vilje seksuelle følelser hos en mand, du ikke er gift med. Det er faktisk definition på porno, så det var synd mod Gud og mennesker, det du gjorde.
Synd mod dig selv
Jeg ved ikke, om du med din sjælesørger har talt om, at du faktisk også syndede mod dig selv, din krop og din egen værdi ved at vise dig nøgen for manden på nettet. Når du stiller spørgsmålet, om du har lov at gifte dig, efter du har vist dig nøgen (på billeder) for en anden mand, tænker jeg, at du måske føler dig lidt beskidt og uværdig til at blive gift? Det er muligt, jeg tolker dit spørgsmål helt forkert, men jeg vil lige gøre den vinkel færdig: Ved at vise nøgenbilleder af dig selv på nettet har du delt ud af det mest private og intime, du har, og du har overskredet dine egne grænser for, hvad du vil dele med andre. Desværre risikerer du også, at dine billeder bliver delt på nettet. Se mere om det i tv-udsendelsen Ung, nøgen og udstillet.
Det kan nemt føre til skamfølelse og oplevelse af at være beskidt og uværdig. Hvis du har den slags følelser, vil jeg opfordre dig til at få en ny samtale med din sjælesørger og få også den vinkel erkendt og bekendt og tilgivet, så du kan blive fri.
Ægteskabsbrud
Og så til dit spørgsmål. Du henviser til, at Bibelens vejledning for det gode ægteskab er, at man ikke må lade sig skille. Og hvis man alligevel er blevet skilt, må man ikke gifte sig igen. Jeg er enig i de to synspunkter. På AdamogEva.dk har vi den forståelse, at Guds gode vilje for ægteskabet er, at én mand og én kvinde limer sig sammen i ægteskabet, så der går noget i stykker, hvis de lader sig skille. Ægteskabsbrud må derfor betyde, at man “bryder ind i et ægteskab”. Det kan ifølge Jesus godt ske, uden parterne er gift: “I har hørt, at der er sagt: ‘Du må ikke bryde et ægteskab.’ Men jeg siger jer: Enhver, som kaster et lystent blik på en andens hustru, har allerede begået ægteskabsbrud med hende i sit hjerte.” (Matthæusevangeliet kapitel 5 vers 27-28). For mig at se viser citatet af Jesus to ting: 1) Du har været med til at begå ægteskabsbrud, da du fik manden på nettet til at “kaste et lystent blik” på dig. 2) Der siges intet om, at den slags ægteskabsbrud fører til, at manden ikke må gifte sig med en anden kvinde (hvis han altså ikke er gift i forvejen).
Gift dig med god samvittighed
Din situation er jo ikke anderledes, end hvis du havde haft en fysisk kæreste, som du havde overskredet nogle grænser sammen med. Ikke nødvendigvis samleje men anden form for grænseoverskridende samvær. Også det er godt at gå til sjælesorg og skriftemål med og få tilsagt syndernes forladelse over.
Derfor bliver min konklusion, at du kan gifte dig med god samvittighed. Du har – ligesom alle andre kristne mennesker – noget tilgivet synd med i bagagen. Og jeg tænker, at når du en dag finder ham, du gerne vil dele livet med, og I har fortrolighed overfor hinanden, vil jeg opfordre dig til at dele din bagage med ham. Hvis han er en god mand, der elsker dig, vil han bære bagagen sammen med dig og få den placeret et sted i jeres fælles livs hus, hvor den hverken forstyrrer eller ødelægger.
Jeg kan desværre ikke gøre rede for, om der findes forskellige syn på det her “inden for kristne kredse”, som du skriver. Det skulle nu ikke undre mig, om der gør, da det helt konkrete eksempel jo ikke er nævnt i Bibelen, og derfor beror svaret på en tolkning.
Tilgivelse sætter fri
Til slut har jeg lyst til at skrive, at jeg ønsker, du må få lov at opleve dig elsket og sat fri til at leve livet 112%! Gud vil, at du skal have et fuldgyldigt og værdifuldt liv, uanset om du er single eller gift. Og jeg vil bede for dig om, at dit liv må blive lige så godt og fuldt og helt, som det kan blive! Under alle omstændigheder er det vigtigste, at du kan leve i Guds nåde og tilgivelse over dit liv, som det nu er. Gud i vold!
Hvis jeg ikke har svaret godt nok på dit spørgsmål, må du endelig skrive igen!
De bedste hilsner
Vibeke