Føler skam og hader mig selv efter sex med prostitueret

Vis spørgsmål

Hej

Jeg er en ung mand, som føler jeg kun står tilbage med had, skam, frustration og skuffelse. Jeg var så uheldig at blive udsat for porno meget tidligt i livet, omkring 1. klasse hvis jeg ikke husker forkert, og det har fulgt mig lige siden.

Med tiden blev det værre og værre det jeg så, og jeg er klar over, at det ikke har særlig meget bund i virkeligheden. Jeg blev mere og mere fristet og fik selv lyst til at prøve det, hvor den nemmeste måde ville være med en prostitueret. Der var flere gange, jeg søgte på det online og fandt ud af, hvordan man kom i kontakt med dem. Så en dag kom chancen: Jeg var alene i lang nok tid. Så jeg prøvede det med en prostitueret. Jeg fortryder det så inderligt; det føles som sådan en død handling, og jeg er bange for, at mit syn på sex og samvær er ruineret for altid.

Nu står jeg tilbage og føler fysisk væmmelse ved mig selv. Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre; har skuffet mig selv og svigtet Gud. Jeg føler virkelig, han prøvede at advare mig med bibeltekster, der dukkede op på mobilen, men jeg gjorde det alligevel. Hvordan kan han overhovedet tilgive mig dette? Han fortalte mig næsten direkte, det var forkert, og jeg vidste det godt, men gjorde det alligevel.

Jeg ved ikke, hvad jeg skal gøre. Jeg prøver at gå igennem min hverdag, som jeg plejer, men det hele føles hult og tomt. Jeg har brug for hjælp.

Hilsen Anonym

SVAR:

Hej Anonym

Du gør det helt rigtige ved at søge hjælp og rådgivning.

Jeg forstår din situation

Det er rigtig svært at undgå porno i dag, og jeg synes det er flot, du har fundet ud af, at porno ikke har særlig meget bund i virkeligheden. Jeg kan godt forstå, du er blevet fristet til at søge en prostitueret med den baggrund, du beskriver. I det hele taget synes jeg ikke, du skal være for hård ved dig selv på grund af det, du har oplevet. Det er helt forståeligt.

Gud vil gerne tilgive dig

Det glæder mig, at du ønsker at være tro imod Gud og den bibelske tilgang til sex. Husk, at Bibelen gør det klart at “alle har syndet og har mistet herligheden fra Gud, men ufortjent gøres vi retfærdige af hans nåde ved forløsningen i Kristus Jesus” (Romerbrevet kapitel 3 vers 23-24). Det gælder også dig, som er faldet i at have sex med en prostitueret.

I Bibelen er der adskillige eksempler på mænd, der er faldet i at have sex med en, som de ikke var gift med. I kong Davids tilfælde endte det endda også i mord (se Anden Samuelsbog kapitel 11). Alligevel var han en mand efter Guds hjerte, fordi han vendte tilbage til Gud og bad om tilgivelse.

Det er forståeligt, at du gennem din handling føler, du har svigtet Gud, men Gud kender vores svage sind, og det er derfor, Jesus døde for vores synder. Seksuelle synder er ikke større end andre synder, selvom vi måske føler det. Paulus taler om, at begæret vokser, jo mere vi kender til loven. Derfor har vi brug for den tilgivelse, som vi får i Jesus’ død for os (se Romerbrevet kapitel 7 og 8). Vi står i samme situation som Bibelens hellige mænd. Det har du og jeg brug for at tage til os, når vi falder.

Gør op med pornoens magt

Når det er sagt, har du her og nu brug for at tage et opgør med pornografiens magt. Det vil sandsynligvis være en lang og sej kamp, men det er ikke umuligt. Du kan læse mere om, hvordan du kan blive fri af pornoafhængighed i vores tema om Porno

Dernæst har du brug for støtte fra en moden kristen mand. Jeg vil anbefale dig at gå til en præst, som vil tage din kamp alvorligt. Han kan nemlig give dig syndsforladelse gennem et skriftemål. Det tror jeg kan være en særlig hjælp for dig i denne situation. Desuden kan det være godt at vende din fristelse med ham.

Se mennesket bag

Nu ved jeg ikke, hvem du havde sex med, men som du muligvis ved, er mange prostituerede i en meget ulykkelig livssituation. De ønsker ikke at have det job, de har fået, og måske er de tvunget ind i det. Tænk på mennesket bag ved. Det kan måske hjælpe dig til at se dem, som de unikke og elskede mennesker, Gud har skabt dem til at være. Tænk på, at de også har drømme om et forpligtende forhold i kærlighed ligesom du selv har. Når vi ser mere af mennesket bag ved, kan det tage noget af lysten væk til uforpligtende sex med dem.

Opsøg et godt fællesskab

Hvordan er dit sociale liv i det hele taget? Har du steder, hvor du møder gode singler som dig selv? Det er i fællesskabet med andre og i glæden ved at blive bekræftet på et dybere plan, at lysten til at dyrke uforpligtende sex med anonyme kan svækkes. Hvis du derimod trækker dig tilbage og slår dig selv i hovedet, når du falder, kan det fastholde dårlige mønstre.

Har du svært ved at finde venner eller ved at trives i det kristne fællesskab, kunne det være en ide at opsøge en kristen terapeut til nogle samtaler. Du kan finde en liste over personer, vi anbefaler her: Tilbud om samtale.

Må Gud vejlede og velsigne dig i vejen fremad.

Bedste hilsner
Peter