Løjet for alle og mistet en flirt - hvordan komme videre?

Vis spørgsmål

Kære Adam og Eva.

Jeg er kommet ud på dybt vand, føler jeg.
Jeg er en pige på 17 år, der går i 1.g, hvor en masse sker. For bedre at kunne forstå min situation, skal det siges, at jeg var ekstremt mobbet som lille på grund af min overvægt... Da jeg kom i puberteten skete en KÆMPE forandring udseendesmæssigt og psykisk.

Stolt sagt, er jeg blevet en af de pæne piger.

I starten af 1g. var der nogle, der antog jeg havde haft en kæreste eller to, da jeg ofte får af vide, at jeg er en meget køn pige. Jeg blev meget beæret og spillede derfor lidt med på den, og det inkluderede også, at jeg måtte lyve, om at jeg har haft sex (jeg er jomfru, og har aldrig haft en kæreste).

I starten af 1g. begyndte jeg at snakke med en rigtig, rigtig sød fyr. Vi klingede virkelig godt sammen. Han er jomfru - dog ældre end mig.

Han havde self hørt rygterne, men var ligeglad, da han ikke lagde vægt på det.
Efter nogle måneder, hvor jeg havde været hjemme hos ham et par gange, kunne jeg hurtigt mærke, hvor det hele førte hen - kæresteri. Bl.a. skal det siges, at jeg har meget svært ved intime og følelsesmæssige situationer, dels fordi jeg er blevet mobbet på mit personlige, som har taget på min selvtillid i mange år, dels fordi jeg ikke har haft en kæreste, og dels fordi jeg ikke kan lide det ukendte.

Jeg var bange for, at hvis vi nåede så langt i forholdet, at vi kom til at have sex, så ville han finde ud af min "lille" løgn - alle ville finde ud af min lille løgn.

Så jeg tog afstand til ham og sagde, at jeg ikke var i tvivl om, hvad jeg følte for ham - hvilket var pærer løgn, for jeg var/er smask forelsket i ham. Jeg tænker på ham morgen og aften, og det har jeg gjort de sidste 3 måneder. Vi ikke har snakket sammen, siden jeg tog afstand til ham.

Jeg føler virkelig, at jeg har nået bunden. Jeg fortryder hver dag, at jeg har løjet, og jeg ikke bare kunne have haft noget mere rank ryg og stået ved, at jeg er jomfru - selvom der intet tabu er om det på mit gymnasium, heldigvis!

Min moral siger selvfølgelig, at jeg skal fortælle ham sandheden, men det ville få fatale konsekvenser for mig selv (her tænker jeg på alle de andre, jeg har løjet for).

Jeg ville blive set ned på, og det vil blive set som en unødvendig handling, hvilket det også var..

Jeg kan ikke løbe den risiko at fortælle sandheden, for jeg vil ikke risikere mobning, rygter eller andet kedeligt..

Hvad skal jeg gøre? Jeg har løjet overfor en, jeg kan lide, og måtte tage afstand for ikke at blive "afsløret"..

Jeg er sådan set ligeglad med, hvad andre ved og har hørt omkring mine seksuelle erfaringer.

Men jeg er ikke ligeglad med, at jeg har mistet ham..

Hvordan kommer jeg over dette? Er der mulighed for, at jeg har en chance hos ham? Hvad i alverden skal jeg gøre....

Det ville betyde så meget for mig, hvis I ville besvare dette, da jeg ikke har snakket med nogen om det, netop fordi det hele er en stor løgn....

Hilsen mig, 17 år

SVAR:

Kære Anonyme

Tak for dit brev og for din ærlighed omkring din situation. Jeg kan rigtig godt forstå, at du føler dig presset og har svært ved at se vejen frem lige nu, og at du fortryder, at det er kommet hertil. Samtidig kan jeg også godt forstå, hvad det var, der drev dig til at ”tillade” historierne om dig selv og dit kærlighedsliv.

Smerter fra fortiden kan styre ind i nutiden

Når man har sår på sjælen, fordi man er blevet drillet og mobbet, er det tiltrækkende at prøve at slette den del af livet med nye og mere smigerende historier om sig selv. Enten kan man fortælle dem selv, eller man kan som du tillade dem uden at benægte dem. På den måde kan man bilde både sig selv og andre ind, at den smerte, der ligger dernede et eller andet sted, ikke findes længere og måske nærmest aldrig har været der.

Problemet er bare – som du jo selv så godt er klar over – at man bliver fanget ind i et net af løgne, som det kan bliver svært at komme ud af igen.

Sex og tryghed hører sammen

Du fortæller, at din kæreste aldrig har været i seng med andre, lige som du selv ikke har det. Først og fremmest vil jeg minde dig om, at det at give sig selv til en anden gennem sex ikke er noget, man skal gøre, før man er parat til det og kan have hele sig selv med i det. Derfor synes jeg også, at det er godt, at I ikke har gjort det endnu – lige præcis fordi du jo ikke endnu kan have dig selv helt med i det. Det tage tid og kræver ærlighed at bygge et forhold op til hinanden og at lære hinanden så godt at kende, at man kan stole på, at man kan gå gennem problemer og forhindringer sammen og at fuldstændig ærlighed ikke vil knække forholdet. For det er fuldstændig ærlighed, der skal til, for at du kan være i et forhold til din kæreste.
Læs mere om sex, følelser og tryghed her:
Sex og følelser
Værd at vente på

Skal I have en fremtid sammen, må du vove at være ærlig

Hvis du tager kontakten op med ham igen, synes jeg, at du skylder ham at dele din fortid med ham, dele den smerte, du oplevede, da du blev mobbet, og forklare ham, hvordan løgnen om dit kærlighedsliv og tidligere forhold kunne opstå. Jeg tænker, at det vil kræve, at du tør tale til ham fra et meget sårbart og skrøbeligt sted i dig selv, og jeg kan sagtens forstå, at det ikke bliver let. Samtidig tror jeg ikke, jeres forhold bliver godt eller ægte, hvis I ikke får taget hul på det, der lige nu ligger og skiller jer ad.

Hvad alle de andre tænker om dig, kan du under alle omstændigheder aldrig komme til at kontrollere. Folk tænker, hvad de vil, og det kan du ikke ændre ret meget på. Under alle omstændigheder kan du bede din kæreste om, at din fortrolighed bliver mellem dig og ham, så han ikke fortæller andre de ting, du fortæller ham.

Samtalen kan blive starten på noget nyt og bedre

Jeg synes, du i snakken med ham skal tage udgangspunkt i din smerte over, at I ikke kan være sammen og dit håb om, at din ærlighed vil kunne give jer en ny start og et langt bedre sted at stå. Måske kan det være en hjælp for dig, at vise ham dit spørgsmål og mit svar.
Hvis han holder af dig, er jeg sikker på, at hans følelser for dig vil vokse, når han ser, at han betyder så meget for dig, at du vil dele noget af det sværeste i dit liv med ham. Og helt ærlig, så tror jeg ikke, han bliver ked af, at du ikke har været sammen med andre end ham! Tvært imod.

Det kræver styrke at vælge ærligheden frem for løgnen, men til gengæld vil du stå et bedre sted, hvis du vælger at stå ved dig selv og den fortid, du har med dig. Alt det bedste til dig,

Kh. Eva