Kristne, forlovede og seksuelt aktive

Vis spørgsmål

Kære Adam og Eva

Jeg står i den heldige situation, at jeg har fundet den mand, jeg skal bruge resten af mit liv sammen med. Han er en super god kristen fyr. Min forlovede og jeg står desværre dog i en lidt svær situation. Vi ved begge, at sex er en gave fra Gud, og vi ved, at det skal være indenfor de rette rammer – nemlig ægteskabet. Da vi mødte hinanden, stod det os også begge to klart, at sex var off the table, indtil vi blev gift. Dog er det ikke helt gået, som vi ønskede det skulle gå.

Vi er faldet i fælden og har begået synd – vi har haft sex – ikke bare en gang, men ofte og normalt hver gang vi har besøgt hinanden (vi er et langdistancepar). Det er super skønt med sex – det synes vi begge (og vi ved også godt, hvorfor det føles godt – det er jo noget Gud har skabt til gifte par).

Men det er svært ikke at falde i, når det er så skønt. Vi har været igennem en hel masse mht. måske graviditet/måske ikke – og heldigvis har Gud været os nådig, så jeg ikke har ventet barn nogen af gangene. Jeg føler dog, at det er rigtig svært (og det ved min forlovede også godt), at vi ikke kan finde ud af at holde grænserne, og det er svært ikke at lade være med at føle sig uren.

Jeg læste for nylig i Bibelen, hvor der stod, at Gud straffede seksuel synd hårdt – og der blev jeg faktisk lidt bange. Det er jeg ikke i samme grad nu, for jeg ved jo, at Gud tilgiver alt. Jeg må dog indrømme, at jeg har svært ved at se, hvordan jeg kan være en “ordentlig” kristen, når jeg er faldet så dybt og så mange gange.

Jeg har det også svært med Gud, fordi jeg er et sted nu, hvor jeg ikke har dårlig samvittighed, når vi har sex, men kun føler det skønne ved det og samtidig godt ved, det ikke er rigtigt under disse forhold. Jeg ved ikke, om det fordi jeg har brudt det for mange gange, eller hvad det er.

Jeg føler, det er svært at gå tilbage til at være den stærke, åndelige, gode kristne kvinde, jeg var før og bestræbte mig på at blive ved med at være. Men den her synd, synes jeg, har taget meget af den stolthed over at være god kristen væk. Har I nogle gode råd til mig og evt. nogle bibelvers, som jeg kan vende tilbage til?

Hilsen kvinden, 20 år

SVAR:

Kære kristne kvinde

Jeg har læst din mail en del gange, for det er svære, sårbare spørgsmål, og uanset hvordan jeg svarer, er der en risiko for misforståelser, eller at du ikke helt føler dig mødt. Uanset vil jeg forsøge.

Først vil jeg dog anerkende dig for dit mod til at skrive. Mange kristne par eller par i almindelighed vil kunne genkende det, du skriver, om grænser der skrider, og ønsker og hensigter der ikke holdt. I er altså langt fra alene.

Jeg kan ikke lade være med at tænke, når jeg læser din mail, at den er en blanding af skyld og ansvarsforflygtigelse. At på den ene side ønsker I at vente med sex, men på den anden side er der ikke noget i dit brev, der indikerer, at I har lavet strategier til at undgå situationer, der fører til sex. Så måske er første skridt at finde ud af, hvad I vil?

Arbejd stadig på at vente med sex

Selvom I er forlovede, måske snart skal giftes og allerede har taget hul på sexlivet, kan der stadig være gode grunde til ikke fortsat at have sex inden ægteskabet.

Derfor vil jeg opfordre jer til at snakke om det: Hvis I vil vente med sex – hvorfor vil I så det? Hvis I vil fortsætte med at have sex – hvorfor vil I så det? Jeg er med på, du skriver, at sex før ægteskabet ifølge Biblen er en synd, og I var enige om at vente, men at det bare ikke gik sådan. Men hvilke grunde har I til at vente – eller lade være at vente?

Velsignelse og frihed ved at vente

Jeg tror også, der er en særlig velsignelse ved sex indenfor ægteskabet, men ikke fordi Gud ikke vil os godt, vil pine os, teste os eller lignende. Nej, jeg tror, at lige netop angsten for at blive gravid, den dårlige samvittighed, skylden, skammen og ansvarsforflygtigelsen er noget, der kan komme på bagkant af ikke at vente. Det ved Gud, og han ønsker, som den kærlige far han er, at passe på sine børn, så vi kan være trygge og tillidsfulde, tage ansvar når ansvaret skal tages og stå frimodigt uden at gemme sig eller skamme sig. Dette skaber ægteskabet de optimale rammer for.

Udsættelse af behov skaber tillid

Derudover tror jeg, det skaber et særligt tillidsfuld bånd imellem jer, hvis I er stand til at kæmpe imod en her-og-nu-tilfredsstillelse, og i stedet sammen kæmper for jeres rammer og grænser. Det får I god brug for, hvis det bliver jer, der engang skal stifte familie m.m. Til den tid vil I have ekstra god brug for at kunne behovsudsætte, sætte den anden højere end jer selv og holde fast på rammer og grænser. Så se det eventuelt som en god fremtids-træning.

Positivt mål skaber energi

Vores hjerner er sådan indrettet, at de ikke responderer på negioder – dvs. ikke, aldrig og lignende. Dvs. hvis vi som mennesker får et forbud, vil vi længes og crave efter lige netop det. Så jo mere I siger “Vi må ikke have sex!” jo mere får I fokus på det at have sex. Min udfordring til jer er at vende det om til noget, I vil hen imod – hvad er det I ønsker? Hvad drømmer I om? Hvilket par vil I gerne være? Hvad vil det give jer at vente? Hvad vil det koste – og hvordan vil I kunne få noget tilsvarende uden at bryde de grænser, I har sat?

Ved at arbejde hen imod noget I ønsker, fremfor noget I vil undgå, kryber I ud af handlingslammelsen og får frihed til at gøre noget nyt.

Bibelvers til opmuntring

Du beder om skriftsteder at vende tilbage til. Det første, der falder mig ind, er Jesu ord til kvinden, hvor de vil stene hende, og han beder den uden synd om at kaste første sten og slutter af med: “Heller ikke jeg fordømmer dig” (Johannesevangeliet kap. 8 vers 1-11).

Derudover kan du læse salme 51 fra Salmernes Bog. Det er en salme, kong David skrev, efter han blev konfronteret med sin seksuelle synd med Batseba. Måske kan du bruge David at spejle dig i som kristen. Han syndede – også seksuelt – men blev alligevel brugt af Gud.

Du skriver også, at denne synd har taget din stolthed over at være en ‘god kristen’. Måske er det ikke en dårlig ting. Måske kan det være en påmindelse om, at du er afhængig af Guds tilgivelse – akkurat ligesom alle andre mennesker.

Til sidst vil jeg råde dig til, hvis synden tynger dig meget, at snakke med en præst og evt. få ham til at sige syndernes forladelse til dig på vegne af Gud; det kaldes skriftemål og er brugt af mange mennesker gennem tiden.

Du kan måske også få glæde af at læse følgende svar og artikler på hjemmesiden:
Kan man blive frelst hvis man hele tiden synder? 
Ægteskabet og Bibelen
Værd at vente på

Jeg håber, det svarer på nogle af dine spørgsmål; ellers er du velkommen til at skrive igen. Held og lykke på jeres rejse og Guds rige fred og velsignelse.

Kærlig hilsen
Dorthe Sandvad

Annoncer