Kristen og lun på en fyr, jeg knap nok kender
Hej
Jeg er en kristen pige på 18 år, som er i tvivl om mine følelser for en dreng. Jeg går i LMU med ham og synes, han virker ekstremt sød og som min type, men jeg har aldrig rigtig snakket med ham som sådan, andet end da vi var i gruppe sammen, hvor vi snakkede sammen MEGET FÅ gange, da jeg ikke var der så tit.
Jeg er nu begyndt i en anden LMU. Men alligevel kan jeg ikke få ham ud af mit hoved. Jeg tænker på ham hele tiden og tjekker hele tiden hans profilbillede på Facebook bare for at se ham! Jeg har endda drømt om ham! Vi har skrevet lidt sammen, men ikke om noget specielt som sådan.
Jeg tror, han er meget afklaret med, at han ikke har en kæreste, selvom han er 20 år, og han virker til at være god til at lægge det over til Gud, men man ved jo aldrig, om han også tænker på kæreste. Det er jo meget normalt i vores alder at tænke på det. Han virker bare til at være en fyr, der tager tingene stille og roligt og tager en dag ad gangen, hvilket jeg virkelig godt kan lide!
Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal gøre. Kan ikke få ham ud af hovedet, men på den anden side kender jeg ham jo heller ikke, så hvorfor kan jeg ikke bare glemme ham og stole på, at Gud har en plan for mig??
Hilsen pigen på 18 år, der er lidt lun på en sød fyr og ikke ved, hvad hun skal gøre

SVAR:
Kære dig, der er lidt lun på en sød fyr
Noget af det første, jeg tænker på, når jeg læser dit brev, er, at du er ramt temmelig hårdt. Du er forelsket – og det er der ikke noget som helst unormalt i!
Du skriver:
• Han virker ekstremt sød
• Han virker som din type
• Du tænker på ham hele tiden og kan ikke få ham ud af dit hoved
• Du tjekker hele tiden hans profilbillede på Facebook
Så for mig ser det ud, som om du er mere end bare lun på den søde fyr.
Forelsket
Forelskelser kan komme ret hurtigt – og de kan også gå ret hurtigt over, hvis vi ikke ser den, vi er forelskede i, eller hvis vi ikke dyrker forelskelsen. Vi kan ikke altid styre, om vi bliver forelskede, men vi kan selv vælge og styre, hvad vi gør ved forelskelsen. Vi kan forlænge den ved fx ved at være sammen med den, vi er forelsket i, tjekke vedkommende på Facebook osv. Og det er helt ok. Det er med til at gøre forelskelse til en både fantastisk og svær følelse, som det er svært at kontrollere.
Du kan læse mere om forelskelse i vores artikel Jeg er forelsket! – Eller er jeg?
Hvad skal du gøre
Du skriver sidst i dit brev: “Jeg ved ikke rigtig, hvad jeg skal gøre? Kan ikke få ham ud af hovedet, men på den anden side kender jeg ham jo heller ikke, så hvorfor kan jeg ikke bare glemme ham og stole på, at Gud har en plan for mig?” Hvis du gerne vil satse på, at der måske kunne blive noget mere mellem jer, så skal du til at lære ham at kende – og omvendt.
Du kender ham ikke rigtigt, som du skriver. På den måde er det næsten som at være forelsket i fx en filmstjerne, som du kun har set på afstand. Derfor skal du søge hans venskab i første omgang, I skal bruge tid sammen, snakke sammen om stort og småt, så I derigennem lærer hinanden at kende. Hvad der sidenhen sker er ikke til at sige noget om endnu. Måske er det jer, der skal være kærester en gang – og måske ikke.
Hvis du ikke ønsker, der skal ske noget yderligere, så stop med at tjekke hans profilbillede og undlad at opsøge steder, hvor du kan møde ham. På den måde vil du med tiden opleve, at forelskelsen bliver mindre og mindre. Så du skal gøre op med dig selv, om du vil prøve at gå videre eller ikke. Det er dit valg.
Læg det i Guds hænder
Du skriver, du gerne vil stole på, at Gud har en plan for dig. Det har han helt sikkert også, men det er bare ikke så tit, han viser os planen bøjet i neon, eller med store pile viser os, hvilken vej vi skal gå. Overvej, om fyren er inkluderet i Guds plan for dig og snak rigtig gerne med Gud om det. Det kunne jo være, det faktisk er Guds plan, at du skal lære fyren bedre at kende.
Måske kan du også få noget ud af at læse de her artikler: Kærlighed og forelskelse og Ridderen på den hvide hest.
Jeg håber, du er blevet mere afklaret. Du skal snakke med Gud om det og derfra træffe et valg.
Kærlig hilsen
Steen