Kommer jeg til at vokse mere, efter jeg har haft anoreksi?
Hej!
Jeg er en pige på 14 år og er 153 cm høj. Jeg blev diagnosticeret med anoreksi, da jeg var 12, og jeg blev helt rask igen for et par måneder siden.
Sygdommen stoppede min krop i at udvikle sig. Mit problem er, at jeg er meget lav ift. både de andre i min klasse og gennemsnitshøjden for min alder. Jeg bliver tit ret ked af det over det, og jeg er desperat efter at blive højere. Min forældre er få centimeter under gennemsnittet.
Jeg fik min første menstruation i september. Er der mulighed for, at jeg kan indhente de centimeter, jeg mistede under min anoreksi?
Kærligste hilsner mig

SVAR:
Kære dig
Tak for dit spørgsmål til AdamogEva.dk. Det er rigtig godt at få sat ord på det, der fylder. Hvor er det dejligt at høre, at du er rask igen efter din anoreksi.
Kroppen begynder at vokse igen
Selvom din krop stoppede med at vokse og udvikle sig, da du havde anoreksi, så vil den begynde at vokse og udvikle sig færdig, når du nu igen er rask og ikke længere har anoreksi.
Da du kun er 14 år og først fik menstruation for et par måneder siden, er jeg ret sikker på, du kommer til at vokse mere og bliver højere, end du er nu.
Almindelig højde
Selvom du selv oplever, at du er meget lav, vil jeg sige, at mange piger bliver ikke højere end 153 cm. Måske er du bare i en klasse, hvor der er mange høje piger.
Det er ikke en ualmindelig sluthøjde for en kvinde, men som sagt tror jeg, at du bliver højere. Du kan få en idé om din sluthøjde ved at bruge formlen (mors højde minus 13 cm + fars højde)/2. Der er dog en ret stor usikkerhed på beregningen, så du kan desværre ikke allerede nu få et endeligt svar på, hvor høj du ender med at blive.
Værdifuld uanset højde
Du kan ikke gøre så meget fra eller til i forhold til din højde. Jeg håber, du kan begynde at tænke mere positivt omkring den. Hvis du fokuserer mere på at acceptere din højde, vil du få det bedre med dig selv. Det er vigtigt, du øver dig i at tænke, at du ikke er værdifuld på grund af en bestemt højde, men at du er værdifuld på grund af den du er. Dine venner kan lide dig som den, du er.
Måske kan du få nogle gode input til dine tanker ved at læse vores artikler Du er smuk som du er! og Du er meget værd!
Jeg håber, at mit svar giver mening for dig.
Kh Marianne